SPLBK_SPLS Speech and Hearing Impairment Diagnostics in Special Education

Faculty of Education
Spring 2014
Extent and Intensity
0/0/1.3. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 14. 3. 7:30–14:40 učebna 5, Fri 28. 3. 7:30–14:40 učebna 5
Prerequisites
The course is taught within the study program - special education - communication techniques.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The student will acquire basic konwledge of the diagnostics of communication disorders and hearing impairment. The student will be oriented in the problematics of diagnostics process - has deepened knowledge of diagnostics of speech therapy and hearing impairment, diagnostic methods of communication disorders of children at an early age. The student will know the methods used in the diagnostics of hearing impairment too.
Syllabus
  • Methods of diagnostics of communication disorders. Methods of diagnostics of hearing impairment. Interdisciplinary cooperation. Tools and apparatuses, tests and methods used in testing.
Literature
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina and Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212. ISBN 9788025118290. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 243-281. ISBN 80-210-3977-9. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina and Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
  • LEJSKA, Mojmír, Zdeněk KABELKA and Radan HAVLÍK. Diagnostika a léčba těžce sluchově postižených nejmenších dětí. Otolaryng a Phoniatr /Prague/. 2002, vol. 51, No 2, p. 100-108. info
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír, Lili MONATOVÁ and Miroslav KOŘÍNEK. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 161 s. URL info
Teaching methods
consultation, practical lessons, discussions, homework
Assessment methods
1. Casuistry of the child with impaired communication development. 2. Casuistry of the child with hearing impairment. 3. Written test (it is necessary to successfully cope with 75% correct answers).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2015, Spring 2016, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2014/SPLBK_SPLS