SPLBP_SPLS Speech and Hearing Impairment Diagnostics in Special Education

Faculty of Education
Spring 2011
Extent and Intensity
0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Tue 10:40–14:10 učebna 52
Prerequisites
The course is taught within the study program - special education - communication techniques.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The student will acquire basic knowledge of diagnostics of communication disorders, also about the diagnostics of hearing impairment. The student copes with basic knowledge of special educational diagnostics; is able to focus on the diagnostics in speech therapy and surdopedy - the methods used in the diagnostics of communication disorders especially at an early age. The student will also focus on the methods used in the diagnostics of hearing impairment.On diagnostic methods and techniques for   hearing impairment
Syllabus
  • Methods of diagnostics of communication disorders. Methods of diagnostics of hearing impairment. Interdisciplinary cooperation. Tools and apparatuses, tests and methods used in testing.
Literature
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina and Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212. ISBN 9788025118290. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 243-281. ISBN 80-210-3977-9. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina and Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
  • LEJSKA, Mojmír, Zdeněk KABELKA and Radan HAVLÍK. Diagnostika a léčba těžce sluchově postižených nejmenších dětí. Otolaryng a Phoniatr /Prague/. 2002, vol. 51, No 2, p. 100-108. info
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír, Lili MONATOVÁ and Miroslav KOŘÍNEK. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 161 s. URL info
Teaching methods
seminar, practicly teaching, discussion, homeworks
Assessment methods
1. Casuistry of the child with impaired communication development. 2. Casuistry of the child with hearing impairment. 3. Written test (it is necessary to successfully cope with 75% correct answers). 4. Oral exam.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2010, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2011/SPLBP_SPLS