SPLBP_ZSP Introduction to Special Education 1 Education of Individuals with Intellectual Disabilities

Faculty of Education
Autumn 2009
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Barbora Březovičová (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Thu 15:15–16:00 učebna 35
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The goal of this couse is to present these topics to studetns:
People with mental impairment, aetiology, classification of mental retardation, diagnostics, education and upbringing of pupils with mental impairment, system of schools, special educational centres. Learning outcomes: At the end of the course students should be able to:
understand and explain mental/intellecutal impairment, learning disability; work with information on education of pupils with learning disability; make reasoned decisions about placing child into the school system; make deductions based on acquired knowledge on Dementia, Down syndrome
Syllabus
  • People with intellectual disability.
  • Etiology.
  • Classification of mental retardation.
  • Diagnostics.
  • Charakteristics of individual types of mental retardation.
  • Education and upbringing of pupils with intellectual disability.
  • System of schools and special educational centres.
Literature
  • VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992
  • ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ and Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (Psychopaedia. Texts for Long Distance Studies.). Brno: Paido, 2007, 150 pp. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie (Education of Individual with Intellectual Disabilities). In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 pp. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR (Up-to-day trends in education children and pupils with specific educational needs in the Czech Republic). Brno: MSD, 2005, 416 pp. MSD. ISBN 80-86633-37-3. info
  • ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 178 s. ISBN 80-7178-506-7. info
Teaching methods
Lecture with active participation of students.
Assessment methods
Written test with 30 questions, written assignment on literature.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2009/SPLBP_ZSP