SPMK_AT2a Specializace 4a. 2. Logopedie a surdopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2004
Rozsah
0/0/40. 18 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Alena Sobotková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Logopedie a surdopedie Poruchy sluchu, rozdělení, prevence, individuální zvláštnosti sluchově postižených, kompenzační pomůcky u sluchově postižených, reedukace sluchu a řeči u dětí a dospělých se sluchovými vadami, alternativní a augmentativní komunikační systémy, přístroje a pomůcky, používané v rehabilitaci osob s vadami řeči Literatura: BULOVÁ, A. Komunikace sluchově postižených. In: Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 63-67 DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár n. S. Logopedia clinica. 1998 KRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha: Karolinum, 1994 LECHTA, V. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Bratislava: Efeta, 1995 LECHTA, V. Logopedické repetitorium. Bratislava: SPN? 1990 LECHTA, V., MATUŠKA, A. O. rozvíjenie reči u mentálne retardovaných detí raného a predškolského veku. Bratislava: Avicenum, 1995 LECHTA, V. Symptomatické poruchy reči u detí. Bratislava: UK, 1994 MIKULAJOVÁ, M. RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázie. Bratislava, KU, 1993 PEUTELSCHMITOVÁ, A. Čtení o koktavosti. Praha: Portál, 1994 Edukace jedinců s více vadami - ( somatopedie, psychopedie, oftalmopedie) Speciálně pedagogické centrum pro děti s vadami zraku, raná péče o děti se zrakovým a kombinovaným postižením, diagnostika školní zralosti dětí se zrakovým postižením, sebeobsluha zrakově postižených (nevidomých, slabozrakých), metodika matematiky, českého jazyka a tělesné výchovy u nevidomých a slabozrakých, prostorová orientace a samostatný pohyb, využití PC u zrakově postižených, diagnostika zrakové a sluchové percepce, lateralita, orientace v prostoru, pravolevá orientace, rozbor symptomatiky LMD, LMD se zaměřením na projevy psychomotorického neklidu, včetně projevu poruch chování, neurotické projevy u dětí s tělesným, mentálním nebo zrakovým postižením. Edukace jedinců s poruchami chování a sociálně nepřizpůsobivých Metodiky, didaktiky se zaměřením na mentálně retardované. Struktura převýchovného procesu, vedení případu, tvorba individuálních resocializačních programů, způsoby spolupráce s rodinou. Problematika výkonu trestu odnětí svobody se zaměřením na mladistvé, úkoly speciálního pedagoga ve vězeňství. Osoby sociálně nepřizpůsobené, možnosti resocializace, struktura péče. Drogové a jiné závislosti. Prevence a poradenství v etopedii.
Literatura
  • Serfontein, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha. Portál 1999
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, 181 s. ISBN 8085931516. info
  • BULOVÁ, Alena. Komunikace sluchově postižených. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 63-67. ISBN 80-85931-51-6. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2005.