SPMK_ATP2 Atestační příprava 2

Pedagogická fakulta
podzim 1999
Rozsah
0/0/32. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Marie Procházková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Alena Sobotková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Halešová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Logopedie a surdopedie Poruchy sluchu, rozdělení, prevence, individuální zvláštnosti sluchově postižených, kompenzační pomůcky u sluchově postižených, reedukace sluchu a řeči u dětí a dospělých se sluchovými vadami, alternativní a augmentativní komunikační systémy, přístroje a pomůcky, používané v rehabilitaci osob s vadami řeči Literatura: BULOVÁ, A. Komunikace sluchově postižených. In: Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 63-67 DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár n. S. Logopedia clinica. 1998 KRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha: Karolinum, 1994 LECHTA, V. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Bratislava: Efeta, 1995 LECHTA, V. Logopedické repetitorium. Bratislava: SPN? 1990 LECHTA, V., MATUŠKA, A. O. rozvíjenie reči u mentálne retardovaných detí raného a predškolského veku. Bratislava: Avicenum, 1995 LECHTA, V. Symptomatické poruchy reči u detí. Bratislava: UK, 1994 MIKULAJOVÁ, M. RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázie. Bratislava, KU, 1993 PEUTELSCHMITOVÁ, A. Čtení o koktavosti. Praha: Portál, 1994 Edukace jedinců s více vadami - ( somatopedie, psychopedie, oftalmopedie) Speciálně pedagogické centrum pro děti s vadami zraku, raná péče o děti se zrakovým a kombinovaným postižením, diagnostika školní zralosti dětí se zrakovým postižením, sebeobsluha zrakově postižených (nevidomých, slabozrakých), metodika matematiky, českého jazyka a tělesné výchovy u nevidomých a slabozrakých, prostorová orientace a samostatný pohyb, využití PC u zrakově postižených, diagnostika zrakové a sluchové percepce, lateralita, orientace v prostoru, pravolevá orientace, rozbor symptomatiky LMD, LMD se zaměřením na projevy psychomotorického neklidu, včetně projevu poruch chování, neurotické projevy u dětí s tělesným, mentálním nebo zrakovým postižením. Edukace jedinců s poruchami chování a sociálně nepřizpůsobivých Metodiky, didaktiky se zaměřením na mentálně retardované. Struktura převýchovného procesu, vedení případu, tvorba individuálních resocializačních programů, způsoby spolupráce s rodinou. Problematika výkonu trestu odnětí svobody se zaměřením na mladistvé, úkoly speciálního pedagoga ve vězeňství. Osoby sociálně nepřizpůsobené, možnosti resocializace, struktura péče. Drogové a jiné závislosti. Prevence a poradenství v etopedii.
Literatura
  • Serfontein, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha. Portál 1999
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, 181 s. ISBN 8085931516. info
  • BULOVÁ, Alena. Komunikace sluchově postižených. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 63-67. ISBN 80-85931-51-6. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000.