SPROC_SP2e Specializace 2e Oftalmopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
40 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 11. 3. 7:30–14:40 učebna 52, So 1. 4. 7:30–14:40 učebna 52, So 8. 4. 7:30–14:40 učebna 52, So 22. 4. 7:30–14:40 učebna 52, So 20. 5. 7:30–14:40 učebna 52
Předpoklady
Absolvování základů speciální pedagogiky - oftalmopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie osob se zrakovým postižením, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů osob s postižením zraku, vývoj osobnosti osob s postižením zraku, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stimulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy pro dítě s postižením zraku, systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, žák s postižením zraku ve škole, specifika psaní a čtení, vývoj písma pro zrakově postižené, Braillovo písmo, nácvik čtení a psaní, hluchoslepota, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi, volný čas, profesní příprava, kvalita života osob s postižením zraku.
Osnova
  • Okruhy: 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o osoby se zrakovým postižením u nás a v zahraničí. 2. Okruh osob se zrakovým postižením. Klasifikace zrakového postižení. 3. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince se zřetelem na vrozené a získané postižení. Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením. 4. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. Vyšetření zraku a zrakových funkcí. 5. Zrakové vady – etiologie, projevy a vliv na kvalitu života. 6. Raná péče (RP) – teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby). 7. Dítě s postižením zraku v předškolním věku, školní zralost a školní připravenost (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad) 8. Dítě s postižením zraku ve školním věku. Specifika výuky. Asistent pedagoga, sociální klima třídy s integrovaným žákem. 9. Speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením. 10. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR. 11. Komunikace osob se zrakovým postižením. Výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím. 12. Integrace/ Inkluze osob s postižením zraku v kontextu světových trendů. 13. Profesní příprava zrakově postižených. Volba a výkon povolání. 14. Možnosti rozvoje klíčových kompetencí u žáků a studentů se zrakovým postižením. 15. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí s postižením zraku. 16. Intervence a podpora občanů s postižením zraku – Tyfloservis o.p.s., Krajská TyfloCentra, SONS, Domovy pro zrakově postižené, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina, další důležité neziskové organizace 17. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením 18. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých osob. 19. Sport, výtvarné a kulturní aktivity nevidomých a slabozrakých.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima, 2001, 67 s. ISBN 8072161911. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. info
    doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 182 s. ISBN 807184053X. info
  • JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 659 s. ISBN 9788086723495. info
  • FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 119 s. ISBN 9788024427423. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 stran. ISBN 8072160818. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Druhé upravené vydání. Praha: Septima, 1999, 27 stran. ISBN 8072161040. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 s. ISBN 807216080X. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 1996, 100 s. ISBN 80-85801-65-5. info
  • JESENSKÝ, Ján. Hmatové vnímání informací s pomoci tyflografiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 226 s. URL info
    neurčeno
  • KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 40 stran. ISBN 8072160850. info
  • Integrace - znamení doby : sborník z odborné konference na počest 50. výročí Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a 50. výročí vysokoškolské přípravy speciálních pedagogů. Edited by Ján Jesenský. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 214 s. ISBN 8071846910. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
Metody hodnocení
Ústní zkouška, prezentace v PowerPointu na zvolené téma, odevzdání seminární práce. Je třeba získat 70% bodů z celku, za všechny aktivity.
Informace učitele
Relevantní internetové zdroje: www.braillnet.cz www.european-agency.org www.lorm.cz www.msmt.cz www.sons.cz www.dvbs-online.de www.icevi.org www.spektra.eu www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.rvp.cz www.ranapece.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.