SPROC_SPDG Speciálně pedagogická diagnostika

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
16 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Dagmar Přinosilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Na konci kurzu budou studenti schopni se orientovat v základní problematice spec. ped. diagnostiky a na základě nabytých znalostí tyto aplikovat při diagnostice žáků s SVP
Osnova
  • 1. Pojetí, předmět a vymezení diagnostiky ve speciální pedagogice
  • 2. Základní kategorie diagnostických přístupů ve speciální pedagogice
  • 3. Úkoly speciálně pedagogické diagnostiky v období kojeneckého a batolecího věku
  • 4. Diagnostika v období předškolního věku
  • 5. Diagnostika zralosti a připravenosti pro zahájení povinné školní docházky
  • 6. Úkoly spec. ped. diagnostiky v období školního věku
  • 7. Diagnostika rodinného prostředí
  • 8. Diagnostika profesionální orientace
  • 9. Hlavní úkoly spec. ped. diagnostiky v období dospělosti
  • 10. Spec. ped. diagnostika v období stáří
  • 11. Klasifikace diagnostických metod
  • 12. Charakteristika klinických metod
  • 13.Přehled obecných a speciálních metod z hlediska spec. ped.diagnostiky
  • 14. Hlavní oblasti diagnostiky ve spec. pedagogice
  • 15. Diagnostika vybraných druhů postižení v období dětství
  • 16. Specifika procesu diagnostiky v dětském věku
Literatura
    povinná literatura
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
    neurčeno
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
Výukové metody
Přednáška - teoretická příprava
Metody hodnocení
Písemný test.
Navazující předměty
Informace učitele
Pro úspěšné splnění - nutné napsat test mni. na 70%
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.