SPR_SDI1 Spec.didaktiky 1

Pedagogická fakulta
jaro 2001
Rozsah
0/0/8. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Halešová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • logopedie Logopedická prevence primární a sekundární, vytváření podmínek pro správný vývoj řeči, předcházení vadám a poruchám, včasné odhalení nedostatků v řeči, orientační logopedické vyšetření, orientační vyšetření sluchu, fonematického sluchu, zrakového vnímání, hrubé a jemné motoriky a motoriky mluvních orgánů, výslovnosti, laterality, přípravná cvičení předcházející výuce ke správné výslovnosti, dechová a fonační cvičení, cvičení na rozvoj motoriky, rozvíjení fonematického sluchu, zrakového vnímání, výchova ke správné výslovnosti, průpravná artikulační cvičení k vyvození a procvičení jednotlivých hlásek, prevence hlasových poruch v dětství i v dospělosti u hlasových profesionálů, hlasová hygiena, měkký začátek. psychopedie Charakteristika jednotlivých stupňů MR, vzdělávání MR, specifika práce ve speciální mateřské škole, zvláštní škole, pomocné škole, přípravném stupni pomocné školy, v rehabilitační třídě, na odborném učilišti, v praktické škole.Komunikace MR, alternativní formy komunikace, speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na MR. Komunikace, verbální, neverbální, systém facilitované komunikace, řízený výběr předložených komunikačních jednotek k dorozumění, symboly, piktogramy, mluvící hračky a přístroje, počítačové zpracování komunikačního nabídkového listu, systémy augmentativní komunikace, náhrada mluvené řeči, metajazykové prostředky, pohledy, mimika, kinezika, konfigurace všech částí těla, gestika, haptika, proxemika, facilitovaný znakový jazyk Makaton, edukativní systém Bliss, metody sociálního čtení.
Literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
  • PROCHÁZKOVÁ, Marie. Mentální retardace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 124-131. ISBN 80-85931-51-6. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Uvedení do psychopedie. In Kapitoly ze speciální pedagoigky. Brno: Paido, 1998, s. 170-178. 81. publikace. ISBN 80-85931-65-6. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1997, 93 s. ISBN 8085931419. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2001/SPR_SDI1