SPSMK_S4b1 Specializace: Edukace žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami 1

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 18 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Nora Jágerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 11. 3. 7:30–14:40 učebna 30, So 16. 4. 7:30–14:40 učebna 30, So 23. 4. 7:30–14:40 učebna 30, Pá 29. 4. 7:30–14:40 učebna 30, Pá 20. 5. 7:30–14:40 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou porozumět výchově a vzdělávání jedinců s více vadami. Na konci kurzu by měli studenti znát a pracovat s informacemmi o metodách výchovně vzdělávací práce pro žáky s více vadami a poradenství.
Osnova
  • Teoretická část: okruhy 1. Vymezení pojmu těžké tělesné postižení, etiologické faktory. 2. Východiska a perspektivy intervence u těžce postižených v ČR. 3. Cíl, úkoly a principy edukace u vícenásobně postižených. 4. Proces a metody edukace u vícenásobně postižených. 5. Materiální a technické prostředky edukace. 6. Variabilita vývoje u vícenásobně postižených. 7. Speciálně pedagogická diagnostika u vícenásobně postižených. 8. Intervenční opatření, sestavení IVP, aspekty při edukaci. 9. Specifika edukace u těžce vícenásobně postižených. 10. Rodiče dětí s těžkým postižením. 11. Stimulace v oblasti hrubé motoriky, polohování, podpora lezení. 12. Sezení jako důležitý předpoklad pro experimentování a manipulaci s předměty. 13. Stimulace v oblasti jemné motoriky a senzomotoriky. 14. Facilitace a uplatnění facilitačních technik v praxi. 15. Psychomotorika, vnímání okolního světa. 16. Stimulace v oblasti sebeobsluhy a orientace v prostoru. 17. Stimulace v oblasti komunikace, orofaciální stimulace. 18. Rozvoj myšlení, představivosti a paměti. 19. Relaxace a hra. 20. Snoezelen (obsahové zaměření, vybavení, kompenzační a stimulační pomůcky). 21. Koncept bazální stimulace. 22. Osobnost edukátora u vícenásobně postižených. 23.Kategorie osob se zrakovým postižením. 24. Poradenství a intervence u osob se zrakovým postižením (střediska rané péče, SPC, sociální poradenství). 25. Systém edukace pro žáky se zrakovým postižením, specifika výuky, metodika ve výuce. 26. Pomůcky pro ZP žáky, práce s PC 27. Další specifické dovednosti, předměty speciálně pedagogické péče, rozvoj zrakového vnímání a vyšetřování zrakových funkcí, prostorová orientace a samostatný pohyb. 28. Kvalita života a volný čas osob s postižením zraku. 29. Akceptace postižení, sebepojetí a autonomie.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením : monografie. Edited by Vanda Hájková. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, 2009, 159 s. ISBN 9788090446403. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 140 s. ISBN 8024411547. info
    neurčeno
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
Výukové metody
Teoretická příprava, praktické příklady, diskuse.
Metody hodnocení
účast 70%, písemný test, výběr ze 4 odpovědí, jedna správná, 75 % úspěšnost
Informace učitele
Literatura: HORŇÁKOVÁ, M. Liečebná pedagogika. Bratislava: KU, 1999 KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999 NIELSENOVÁ, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998 NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. PIKÁLEK, Š. Výchovná a pracovnerehabilitačná činnost u ťažko mentálne postihnutých. Bratislava: UK, 1998. ISBN 80-88868-02-5 PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ŠVARCOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením III. Právo na vzdělávání. Kurikulární aspekty podpory. Praha: IPPP, 2001. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7. VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 2001. ISBN 80-967180-7-X VAŠEK, Š. Pedagogika viecnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999 VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Základní informace. Speciálně pedagogická diagnostika. Praha: IPPP, 2001. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. Bazální stimulace. Praha: IPPP, 2001. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ ze specializace Somatopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018.