SPSMK_S4b2 Specializace: Edukace žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami 2

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0/40. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 23. 9. 8:00–14:20 učebna 60, So 8. 10. 8:00–14:20 učebna 60, So 5. 11. 8:00–14:20 učebna 60, Pá 18. 11. 8:00–14:20 učebna 60, So 10. 12. 8:00–14:20 učebna 60
Předpoklady
75% účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: porozumění a schopnost aplikace poznatků pedadogiky jedinců s více vadami; osvojení si poznatků z oborů oftalmopedie, psychopedie a somatopedie
Osnova
  • Specializace 4.b 1. - Edukace žáků s těžkým zdravotním postižením a souběžným postižením více vadami. Vývoj péče o postižené u nás podle druhu postižení. Legislativa k výchově a vzdělávání jedinců se SVP. Služby speciálně pedagogického poradenství v ČR. Raná péče. Kvalita života, specifické potřeby a služby pro handicapované osoby v dospělosti a stáří. Mentální postižení, etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých stupňů MR. Vzdělávací programy. Edukace jedinců s více vadami - definice, předmět. Ráncový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. Klasifikace pohybových vad - obrny, deformace, amputace. MO - etiologie, formy MO, MO jako kombinované postižen Mentální postižení v kombinaci s tělesným postižení Diagnostika jemné motoriky ruky (obecná diagnostika, úchop, lateralita, grafomotorická činnost. Ergoterapie u dětí. Výchovně vzdělávací práce ve školách při dětských zdravotnických zařízeních (MŠ, ZŠ, herní terapie). Klasifikace vad zraku. Poradenství a intervence u zrakově postižených (střediska rané péče, p. raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením, SPC, poradenství pro starší 15let). Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Metodika výuky na školách pro žáky s vadami zraku (specifika), práce s PC. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Mentální postižení v kombinaci se zrakovým postižením. Edukace jedinců hluchoslepých. Kvalita života a volný čas osob s postižením zraku. Akceptace postižení, sebepojetí a autonomie.
Literatura
  • Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda. Integrativní pedagogika. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005, 123 s. ISBN 8086856054. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
Výukové metody
seminář, teoretické prezentace, videa, diskuse
Metody hodnocení
Písemný test.
Informace učitele
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7. JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1. JESENSKÝ, J. Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8. KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-051-6. KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1. KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5. KLENKOVÁ, J. Logopedie II., III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5. KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. Aleš enk Dobrá Voda: 2002. ISBN 80-86473-23-6. KRAHULCOVÁ, B. a kol. Postižený člověk v procesu senescence. Praha, UK, 2002. ISBN 80-7290-094-3. KUBOVÁ, L. Speciálně pedagogická centra. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-42-6. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace - cesta ke vzdělávání těžce postižených dětí. Praha: TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-1-3. KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická příručka a učebnice pro výuku pomocí obrázků. Praha: Tech-Market, 1997 LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I. a II. Olomouc: UP, 1988 LUDÍKOVÁ, L., MALEEK, M. Tyflopedie III. Olomouc: UP, 1991 LUDÍKOVÁ, L. SOURALOVÁ, E. Hluchoslepota. Základy znakové řeči pro hluchoslepé. Úprava prostředí pro výchovu a vzdělávání hluchoslepých. Olomouc: UP, 1999 LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-256-1. KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-58-8. MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-981-6. MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 1998. ISBN 80-85931-60-5. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. MULLER, O. (ed.) Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1075-3 NILSEN, L. Učení zrakově postižených dětí v raném vku. Praha: ISV, 1998 NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. NOVOSAD, L., ŠVINGALOVÁ, D. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska výchovy. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-091-9. OPATILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a pedškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1. PILAOVÁ, T., HRADÍLKOVÁ, T. Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. Praha: Futurum, 1999 PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciáln pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7. PINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1595-0. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0646-2. SCHOPLER, MESIBOV. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-139-9. SOBOTKOVÁ, D., DITTRICHOVÁ, J. a kol. Narodilo se s problémy a co bude dál? Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0398-X. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7. VÁGNEROVÁ, M. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: UK, 1996 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-678-0. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2. VANOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 2001. ISBN 80-967180-7-X. TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Avicenum, Grada. 1996. ISBN 80-7169-257-3. VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999. ISBN 80-967180-4-5. VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-69-9. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým mentálním postižením. Praha: IPPP, 2001 VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., EHEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3. WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: AVICENUM, 1986 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: UK, 1996. ISBN 80-7184-203-6.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017.