SPSMP_IPCH Inclusive Education of Individuals with Behavioral Disorders

Faculty of Education
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petra Segeťová (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Prerequisites
states exam subject: Education of children with behaviour disorder
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of this subject is connected with the proinclusive project and its application in practice.
Syllabus
  • Inclusive concept of special needs education - practical project for supporting inclusive education focused on EBD child.
  • Project objectives
  • planning strategies
  • project presentation
  • project implementaion.
Literature
    required literature
  • MIKOVÁ, Šárka and Jiřina MAJEROVÁ. Typologie osobnosti u dětí : využití ve výchově a vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál. 220 stran. ISBN 9788026208747. 2015. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. 2012. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). 1.vyd. Brno: Muni Press. 336 pp. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. 2010. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing. 102 stran. ISBN 9788024729473. 2009. URL info
    recommended literature
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi (Intervention for Inclusion). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 256 pp. ISBN 978-80-210-6645-8. 2013. info
  • MAREŠ, Jiří. Posttraumatický rozvoj člověka. Vydání 1. Praha: Grada. 198 stran. ISBN 9788024730073. 2012. URL info
  • VRTIŠKA, Jan. Projekty ve třídě, projekty ve škole : environmentální výchova, vzdělávání a osvěta v praxi. 1. vyd. Praha: Lumen Vitale - Centrum vzdělávání. [36] s. ISBN 9788090486287. 2010. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Jiří NĚMEC. Inkluzivní vzdělávání jako faktor socializace dětí se sociálním znevýhodněním (Inclusive Education as a Factor of Socialization of the Pupils with Social Disadvantages). In NĚMEC, Jiří and Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1st ed. Brno: MUNI PRESS. p. 21-38, 17 pp. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. 2009. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing. 102 stran. ISBN 9788024729473. 2009. URL info
  • Dítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada. 206 s. ISBN 80-247-0182-0. 2002. info
Teaching methods
Lectures, class discussions, group project - team work, presentation, evaluation.
Assessment methods
Presentation of final project, written evaluation of the other team. Written essay on the topic of resilience in the life of child with EBD. 60:40
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Zapisují studenti specializace etopedie.
The course is also listed under the following terms Autumn 2015, Autumn 2016.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/SPSMP_IPCH