SPSMP_IVTP Inkluzivní vzdělávání jedinců s tělesným postižením (VV)

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Pro uznání předmětu každý student vypracuje seminární práci v rozsahu 2-3 normostran, která bude zahrnovat jednu případovou studii, vztahující se k inkluzívnímu vzdělávání žáka s tělesným postižením.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je individuálně se seznámit s realizací inkluzívního vzdělávání ve školské praxi u jedinců s tělesným postižením v předškolním, základní nebo středním vzdělávání. Student se zaměří na vybraný okruh pozorování (viz osnova). Na základě nabytých teoretických znalostí a praktické zkušenosti bude student schopen se orientovat v problematice inkluzívního vzdělávání.
Osnova
  • Osnova: 1. Zajištění podmínek inkluzívního vzdělávání. 2. Specifické přístupy při inkluzívním vzdělávání v předškolním zařízení. 3. Specifické přístupy při inkluzívním vzdělávání v základní škole. 4. Specifické přístupy při inkluzívním vzdělávání na střední škole (odborném učilišti). 5. Pojetí inkluzívního vzdělávání v zahraničí (teoretická práce). 6. Problematika předprofesní přípravy (na základě konkrétního případu). 7. problematika přechod škola povolání (na základě konkrétního případu). 8. Uplatnění na trhu práce (na základě konkrétního případu). 9. Funkce školního poradenského pracoviště při realizaci inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). 10. Funkce poradenských služeb při realizaci inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). 11. Charakteristika týmové spolupráce při realizaci inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). 12. Názory rodičů na možnost inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). 13. Názory spolužáků na konkrétní případ inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). 14. Názory učitelů realizující inkluzívní vzdělávání (na základě konkrétního případu). 15. Názory žáka s tělesným postižením na inkluzívní vzdělávání (na základě konkrétního případu). 16. Využití volnočasových aktivit žáka s tělesným postižením (na základě konkrétního případu). 17. Volba vlastního tématu vztahujícího se k inkluzívnímu vzdělávání.
Literatura
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. První. Brno: MSD, sr.o., 2009, 322 s. Pol-36/09-02/58. ISBN 978-80-210-5030-3. info
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o., 2009, 172 s. speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-094-4. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 132 s. ISBN 8021037180. info
Výukové metody
Individuální exkurze, náslechy, samostudium, diskuse.
Metody hodnocení
Kolokvium bude uznáno na základě odevzdání seminární práce v rozsahu 2-3 normostran.
Informace učitele
Seminární práce bude obsahovat: 1. Název zařízení (MŠ, ZŠ, SŠ nebo OU a jeho stručná charakteristika) 2. OA dítěte, žáka, studenta, diagnóza 3. Popis vybraného sledovaného okruhu problémů – stručné teoretické vymezení 4. Záznam pozorování (vzhledem ke zvolenému okruhu, viz. osnova) 5. Závěrečné hodnocení, reflexe.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují pouze studenti specializace více vad.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.