PdF:SPSMP_IVZP Inkluzivní vzd. jedinců se ZP - Informace o předmětu
SPSMP_IVZP Inkluzivní vzdělávání jedinců se zrakovým postižením
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- Bakalářská státní zkouška ze speciální pedagogiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen porozumět inkluzivnímu pojetí vzdělávání osob s postižením zraku a vysvětlit specifika vzdělávání této cílové skupiny v podmínkách hlavního vzdělávacího proudu v kontextu celoživotního vzdělávání.
- Osnova
- 1. Inkluzivní pojetí vzdělávání v podmínkách ČR - komparace se zahraničím 2. Inkluzivní vzdělávání žáků a studentů s postižením zraku - specifika 3. Využívání oslabeného vidění, využívání osobních strategií a speciálních pomůcek 4. Proinkluzivní snahy v oblasti profesní přípravy a zaměstnávání osob s postižením zraku 5. Rozvoj specifických a klíčových kompetencí pro možnost inkluze osob s postižením zraku
- Literatura
- doporučená literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
- KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima, 2001, 67 s. ISBN 8072161911. info
- ŠVECOVÁ - KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000, 70 s. ISBN 80-85931-84-2. info
- KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 s. ISBN 807216080X. info
- KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 1996, 100 s. ISBN 80-85801-65-5. info
- KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky základní školy. 1. vyd. Praha: Septima, 1995, 19 s. ISBN 80-85801-62-0. info
- Výukové metody
- studium domácích a zahraničních zdrojů informací, týmový projekt na téma příležitosti a specifika inkluzivního vzdělávání žáků a studentů s postižením zraku, diskuze
- Metody hodnocení
- Prezentace týmového projektu a jeho evaluace
- Informace učitele
- Vybrané literární a internetové zdroje: ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991 HRACHOVINA, V.; DOŠKOVÁ, H. Zvětšovací pomůcky. Brno: Masarykova univerzita. 1998 ISBN 80-210-1854-2 JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8 JESENSKÝ, J. Integrace - znamení doby. Praha: Univerzita Karlova. 1998. ISBN 80-7184-691-0 KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65 KRUG, F. K. Didaktik für den Unterricht mit sehbehinderten Schülern. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2001. ISBN 3-497-01581-4 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2 LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál. 2002.ISBN 80-7178-572-5 LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I.. Olomouc,.Nakladatelství UP Olomouc.1988. 69 s. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie II.. Olomouc, Nakladatelství UP Olomouc.1989. 70s. LUDÍKOVÁ, L.; MALEČEK, M. Tyflopedie III.. Olomouc. Nakladatelství UP Olomouc.1991. 87 s. MASON, H.; McCALL, S. Visual Impairment. London. David Fulton Publishers. 1999. ISBN 1-85346-412-0. MONATOVÁ, L. Pedagogika speciální. Brno: Masarykova univerzita. 1994 MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4 MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci VUP, 2001. ISBN 80-244-0231-9 MYSCHKER, N.; ORTMANN, M. Integrative Schulpädagogik. Stuttgart; Berlin; Köln: Kohlhammer, 1999, 285s. NEMÉTH, A. Slabozrakosť ako pedagogický problém. Bratislava. Sapientia.1999 ISBN. 80-967180-5-3 POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8. POŽÁR , L. a kol. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996, 223s. ISBN 80 223 1101 4. RATH, W. Pädagogik der Blinden und Sehbehinderten. Berlin: Carl Marhold Verlagsbuchhandlung, 1985 ŘEHÁK S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4 VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 WALTHES, R. Einführung in die Blinden- und Sehbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2003. ISBN 3-497-01651-9 Internetové zdroje: www.braillnet.cz www.european-agency.org www.lorm.cz www.msmt.cz www.sons.cz www.dvbs-online.de www.icevi.org www.spektra.eu www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.rvp.cz www.ranapece.cz
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti specializace více vad.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SPSMP_IVZP