SPSPC_DMO Reedukace dětské mozkové obrny

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/24. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Podmínky pro zápočet: 75% účast, seminární práce na téma DMO nebo výroba pomůcky ke stimulaci jemné motoriky, senzomotoriky, grafomotoriky včetně metodického návodu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: zapisují poze absolventi "základů somatopedie"
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základní pojmy, psychomotorický vývoj, speciálně pedagogická diagnostika, stimulace a podpora, kompenzační pomůcky,IVP.
Osnova
  • Základní pojmy (psychomotorika, motorika, hrubá motorika, jemná motorika), vývoj jemné motoriky, vývoj hrubé motoriky, svalový tonus - napětí, postoj - držení těla (extenze x flexe), reflex, ovládnutí hlavy a trupu u tělesně postižených (diagnostika). Speciálně pedagogická diagnostika pohybových dovedností: složky motoriky, vyšetření jemné motoriky, zkoušky manuální zručnosti, kompenzační pomůcky pro rozvoj jemné motoriky, masáže, míčkování, prstová cvičení, cvičení dlaní, manipulace s předměty, cvičení paže, lokte, zápěstí. Diagnostika úchopů: úchopy dlaňové, prstové. Diagnostika techniky grafomotoriky, nácvik grafomotorických cvičení, náhradní způsoby psaní, problematika leváctví.
Literatura
  • Opatřilová, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov. : SURSUM, 2006. p. 119 - 139, 20 pp. ISBN 80-210-3977-9.
Metody hodnocení
písemný test; 75% účast na semináři
Informace učitele
Literatura bude doporučena vždy na začátku semináře vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011.