SPSPC_SP Special Education

Faculty of Education
Spring 2019
Extent and Intensity
0/0/8. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The goal of this course is to gain basic knowledge about current concepts of special education and its role in the system of other fields, basic terminology, categories, and diagnostical methods in special education, integrative / inclusive education, legislation, RVP for elementary education, classification of impairments, etiology, an overview of special schools and school facilities, educational and psychological counselling services.
After successful completion of this course the student: know what special education is; understands and can explain the basic concepts of special education; recognizes particular disability; is able to identify the main differences between the SPC and the PPP; can explain the education of pupils with special educational needs.
Syllabus
  • 1. Special Education - terminology, subject, objectives, classification of the field, interdisciplinary relationships.
    2. Integrative and inclusive education of pupils with special educational needs.
    3. Legislation - Education Act, regulations
    4. Pedagogical-psychological counselling services - school counselling department, pedagogical and psychological counseling services in schools, specialized counseling services (PPP, SPC, SVP), legislation. Note: IPPP no longer exists, merged from 1.7.2011 IPPP, VÚP and NUOV --> new one organization, the National Institute of Education (NÚV)
    5. RVP for preschool education
    6. RVP for elementary education; RVP for elementary education - LMP.
    7. RVP for the field of special education elementary school
Literature
    required literature
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky (Chapters from Special Education). 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 pp. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Tauris, 2008. 110 s. ISBN 978-80-87000-25-0. 2008. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
    recommended literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Lenka DOLEŽALOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ and Věra VOJTOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole (Strategy for the Education of Pupils with Special Educational Needs in High School). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 221 pp. ISBN 978-80-210-6001-2. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda and Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 126 pp. URL info
  • VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení (Strategies in education of pupils with special education needs and specific learning disorders). 1st ed. Brno: Paido Brno, 2007, 159 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2005. info
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1st ed. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004, 48 pp. ÚIV, Nakladatelství Tauris. ISBN 80-87000-00-5. info
    not specified
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením po deseti letech. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 146 stran. ISBN 9788026200864. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Druhé vydání. Brno: Paido, 2007, 178 stran. ISBN 9788073151577. info
  • FRANIOK, Petr. Speciální pedagogika - vybrané problémy. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2006, 63 s. ISBN 8073681617. info
  • MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
Teaching methods
Theoretical preparation in education and education of pupils with special educational needs.
Assessment methods
In teaching students perform assigned tasks, always specify the teacher. Written test - test. For successful completion of the required 70% success
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/SPSPC_SP