SPSPC_SPDS Speciálně pedagogická diagnostika - Somatopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je objasnit základy speciálně pedagogické diagnostiky u jedinců se zdravotním postižením. Na konci kurzu by měli studenti znát a umět pracovat s diagnostickými metodami.
Osnova
  • 1. Diagnostika hrubé motoriky, polohování 2. SPD jemné motoriky, laterality 3. SPD grafomotoriky 4. SPD kresby 5. SPD psaní 6. Školní zralost u DMO 7. Obsahová stránka diagnostiky 8. Metodologická stránka diagnostiky
Literatura
    doporučená literatura
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. vyd. Brno: MU Brno, 2003, 52 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-210-3242-1. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. In Vybrané okruhy a speciál. pedagog.diagnost.a využití v praxi. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, s. 1-89. ISBN 80-210-1595-0. info
Výukové metody
Seminář, diskuse.
Metody hodnocení
Podmínkou pro uznání kolokvia je účast na semináři a panelové diskusi. V případě nepřítomnosti student vypracuje případovou studii se zaměřením na speciálně pedagogickou diagnostiku u žáka se zdravotním znevýhodněním v rozsahu 3 stran (A4).
Informace učitele
Literatura bude vždy upřesněna na semináři vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011.