SP_KOZR Komunikace osob se zrakovým postižením ( i pro více vad)

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 10:40–12:20 učebna 53
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti získávají informace o komunikaci osob se zrakovým postižením, vývoji slepeckého písma. Naučí se číst a psát Braillské písmo, jeho zápis na Pichtově psacím stroji, Pražské tabulce a získají teoretické znalosti o jeho výuce.
Osnova
  • 1. Specifika komunikace zrakově postižených. Symptomatické poruchy řeči u zrakově postižených.
  • 2. Vývoj slepeckého písma.
  • 3. Braillovo písmo - česká sada Braillova písma, Braillský kód, pomůcky pro výuku a zápis Braillova písma, výuka Braillova písma u dětí a později osleplých.
  • 4. Zápis Braillova písma na Pichtově psacím stroji - aktivní znalost.
  • 5. Zápis Braillova písma na Pražské tabulce - aktivní znalost.
  • 6. Čtení Braillova písma zrakem a hmatem.
Literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. 2007. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál. 359 s. ISBN 80-7178-801-5. 2003. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál. 191 s. ISBN 8071785725. 2002. info
Výukové metody
teoretická příprava, diskuse, praktická cvičení čtení a psaní Braillova písma
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou praktického semináře, studenti se učí aktivní znalosti zápisu Braillova písma na Pichtově psacím stroji a tabulce a čtení bodového písma zrakem, jednoduchých slov i hmatem. Zápočet získán po prokázání aktivní znalosti psaní Braillova písma na Pichtově psacím stroji, jeho čtení zrakem a částečně i hmatem. Účast ve výuce je nutná.
Informace učitele
Vybrané literární a internetové zdroje: JESENSKÝ, J. Hmatové vnímání informací pomocí tyflografiky. Praha. SPN, 1988 JESENSKÝ, J.; ČÁLEK, O. a kol. Metodika výcviku čtení a psaní nevidomých. Praha: Společnost nevidomých a slabozrakých v ČR. 1992 KEBLOVÁ, A. Čich a chuť zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. KEBLOVÁ, A. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. KEBLOVÁ, A. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1999. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I.. Olomouc,.Nakladatelství UP Olomouc.1988. 69 s. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie II.. Olomouc, Nakladatelství UP Olomouc.1989. 70s. LUDÍKOVÁ, L.; MALEČEK, M. Tyflopedie III.. Olomouc. Nakladatelství UP Olomouc.1991. 87 s. SMÝKAL, J. Pohled do dějin slepeckého písma. Praha, ČUNS, 1994 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X Internetové zdroje: www.braillnet.cz www.lorm.cz www.sons.cz www.icevi.org
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013.