SP_ZZDN Základy zdravotních nauk

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
10/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Halešová
Předpoklady
Předmět navazuje na dosavadní znalosti posluchačů ze střední školy a přináší podrobnější a syntetické informace z oblasti teoretických, preklinických i klinických medicínských oborů. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, aplikovány na situace ve školních zařízeních s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte, komunikaci s dalšími specialisty v týmu, jenž o dítě pečuje. Jsou probírány základní příznaky a chorobné jednotky, s nimiž se může pedagog u školních dětí setkat, prostředí ve třídě je charakterizováno z hlediska ergonomického, epidemiologického, mikroklimatu, osvětlení, zvukové pohody žáků. K hlavním cílům výuky předmětu patří posílení znalostí posluchačů o dobré pedagogické praxi, základech první pomoci, významných infekčních a neinfekčních chorobách, jejich brzké detekci, možnostech terapie a prevence. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch, preventivní opatření ve škole, hygienu pedagogického procesu, spolupráci s dalšími odborníky v zájmu dítěte, omezení rizik, spojených se školní docházkou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Základy zdravotních nauk SP4BK_ZZDN + SPZKC_ZZDN, SP4RC_ZZDN Pojem zdraví, přehled poruch pohybového ústrojí, srdečně cévního ústrojí, dýchacího ústrojí, trávicího ústrojí, vylučovacího ústrojí, kožního ústrojí, nervového ústrojí, dítě s poruchou smyslů, škola a infekce, dítě s alergií a škola, zdravotní rizika učitelského povolání, základy hodnocení výživové spotřeby a výživového stavu, základní pojmy z infektologie, poruchy rozmnožovacího ústrojí, reprodukční a sexuální chování jako rizikový faktor.
Osnova
  • 1. Základní terminologie a vymezení oboru. Pojmy zdraví a nemoc, prevence, profylaxe, ochrana a podpora zdraví. Faktory působící pozitivně a negativně na zdravotní stav člověka.
  • 2. Dítě a prostředí. Dědičnost, životní podmínky, úloha faktorů prostředí.
  • 3. Příznaky poruch zdraví dítěte školního věku. Základní pojmy z infektologie. Epidemiologický řetězec. Typy původců a způsoby přenosu infekčních onemocnění.
  • 4. Choroby přenosné vzduchem, vodou a potravinami.
  • 5. Choroby přenosné krví, pohlavním stykem. Parazitární onemocnění působená prvoky, červy, členovci.
  • 6. Imunologické minimum. Obranyschopnost, její typy, funkce, poruchy. Očkování a podávání protilátek, očkovací kalendář. Léčba lege artis, antibiotika a chemoterapeutika.
  • 7. Toxikologické minimum. Lék/jed, základní pojmy, ochrana zdraví. Biohazard, bioterorismus.
  • 8. Neinfekční choroby hromadného výskytu. Systém rizikových faktorů.
  • 9. Kardiovaskulární onemocnění. Výskyt v populaci, etiologie, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence. Nejvýznamnější zástupci kardiovaskulárních chorob.
  • 10. Nádorová onemocnění. Výskyt v populaci, etiologie, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence. Nejvýznamnější zástupci nádorových onemocnění.
  • 11. Diabetes mellitus. Výskyt v populaci, etiologie, typ I a II, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence.
  • 12. Alergie a škola. Výskyt v populaci, etiologie. Léčba a prevence. Nejvýznamnější projevy alergií.
  • 13. Charakteristika prostředí ve škole. Únava, přetěžování, režim dne. Podmínky školní práce.
  • 14. Epilepsie. Neurózy v dětském věku. Dětská mozková obrna, lehká mozková dysfunkce.
  • 15. Energetická a biologická hodnoty stravy. Základní skladebné součásti stravy. Pitný režim. Etická a mikrobiologická hlediska školního stravování.
  • 16. Dětské úrazy. Riziková období dětského věku, prevence úrazů. Dítě jako chodec, dítě jako cyklista a spolujezdec. Povinná výbava jízdního kola, používání přílby.
  • 17. Kardiopulmocerebrální resuscitace. Diagnostika základních životních funkcí. Nepřímá srdeční masáž, umělé dýchání, cizí těleso v dýchacích cestách. Rozdíly v dětském a dospělém věku. Rizika pro zachránce.
  • 18. Velké krvácení. Typy krvácení, diagnostika. Postupy stavění krvácení.
  • 19. Šok. Etiologie, typy, stádia, diagnostika. Protišoková opatření-pravidla a výjimky.
  • 20. Popáleniny a omrzliny. Etiologie, dělení, první pomoc. Devítkové pravidlo.
  • 21. První pomoc při akutních alergických stavech. Úpal, úžeh.
  • 22. První pomoc při akutních horečnatých stavech. Poleptání, poranění oka.
  • 23. Poranění pohybového aparátu. Podvrtnutí, vyvrtnutí, zlomeniny. Způsoby imobilizace a dalšího ošetření.
  • 24. Lékárnička. Její vybavení a význam jednotlivých součástí.
Literatura
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 258 s. ISBN 8021038446. info
  • BYDŽOVSKÝ, Jan. První pomoc. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2004, 75 s. ISBN 8024706806. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 263 s. ISBN 80-7066-980-2. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
  • PARKER, Steve. Lidské tělo :[prozkoumejte své tělo a naučte se mu rozumět]. Vyd. 1. Praha: Slovart, 1998, 59 s. ISBN 80-7209-084-4. info
  • SMITH, Tony. Lidské tělo :ilustrovaný průvodce jeho stavbou, funkcí a některými poruchami. 2. vyd. Praha: Fortuna Print, 2001, 240 s. ISBN 80-86144-67-4. info
  • KÁBRT, J. a kol. Lexicon medicum. Praha: AVICENUM, 1988
Metody hodnocení
Zkoušku z předmětu student vykoná písemně, a to formou testu, obsahujícího 60 otázek. Okruhy ke zkoušce jsou veřejné, respektují obsah kapitol závazného učebního textu (skript). K úspěšnému absolvování zkoušky potřebuje student dosáhnout alespoň 40 bodů, přičemž každá správně zodpovězená otázka je ohodnocena 1 bodem. Student má k vyplňování testu k dispozici max. 60 minut čistého času. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést i ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky, vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
Informace učitele
Okruhy ke zkoušce ze ZZN: 1. Školní družiny, dětská hřiště 2. Zotavovací akce školních dětí, vycházky, výlety, zájezdy 3. Zaměření, obsah a metody zdravotní výchovy na škole 4. Přehled požadavků na výživu dítěte mladšího školního věku 5. Voda ve výživě školního dítěte, pitný režim, fluoridace pitné vody 6. Bílkoviny, tuky, sacharidy a vláknina ve výživě školního dítěte 7. Vitaminy ve výživě školního dítěte 8. Vitamin A a karoteny, vitaminy D, E, K 9. Vitaminy skupiny B 10. Vitamin C 11. Vápník, fosfor a železo ve výživě 12. Sodík, draslík, fluor a jód ve výživě 13. Význam zeleniny ve výživě 14. Význam ovoce, ořechů a luštěnin ve výživě 15. Výživová doporučení, výživové chování 16. Zvláštnosti a rizika výživy školáků 17. Stravovací a pitný režim ve škole 18. Výchovná hlediska školního stravování, spolupráce školy a školní jídelny 19. Výchova k nekouření 20. Zdravotní následky kouření 21. Kouření dětí a mládeže, výchovné nekuřácké programy pro děti a mládež 22. Výchova protialkoholní 23. Výchova protidrogová 24. Výchova sexuální a výchova k rodičovství 25. Výchova k prevenci nádorových chorob 26. Výchova k prevenci srdečně cévních chorob 27. Výchova k prevenci infekce virem AIDS 28. Zdravotní stav obyvatelstva České republiky a možnosti jeho ovlivnění 29. Choroby srdečně cévního systému a možnosti jejich prevence 30. Zhoubné nádory a jejich prevence 31. Otylost, cukrovka, zubní kaz 32. Úrazy 33. Nemoci a poruchy dýchacího ústrojí 34. Nemoci a poruchy trávicího ústrojí 35. Nemoci a poruchy kůže, kožní parazité 36. Nemoci srdce a krevního oběhu, onemocnění krve 37. Poruchy a nemoci močového ústrojí 38. Dětská mozková obrna, lehká mozková dysfunkce 39. Neurózy a jejich příznaky 40. Epilepsie 41. Záněty mozku a mozkových plen, nádory mozku, pedagogický přístup k dítěti po úrazu, zánětu nebo operaci mozku 42. Poruchy a nemoci oka a ucha 43. Dítě se smyslovou poruchou nebo vadou ve škole 44. Alergie 45. Základní pojmy z infektologie, původci infekčních chorob, epidemiologický řetězec 46. Přehled nákaz přenášených vzduchem 47. Přehled alimentárních nákaz 48. Salmonelózy 49. Bakteriální otravy 50. Virový zánět jater a škola 51. Střevní parazité 52. Klíšťový zánět mozku 53. Nemoci přenášené členovci (mimo klíšťový zánět mozku) 54. Vzteklina 55. Tetanus 56. Přehled anthropozoonos 57. Bolesti na hrudníku 58. Bolesti břicha 59. Zácpa a průjem, změny ve stolici, zvracení 60. Nápadný výskyt modřin 61. Bolesti hlavy 62. Technika nepřímé srdeční masáže 63. Technika umělého dýchání z úst do úst 64. Cizí těleso v dýchacích cestách a jeho odstranění 65. Kdy zahajujeme a kdy ukončujeme kardiopulmonální resuscitaci 66. Autotransfúzní poloha 67. Zvláštnosti kardiopulmonální resuscitace u novorozenců, kojenců, batolat a dětí předškolního věku 68. Nejčastější chyby při kardiopulmonální resuscitaci 69. Rizika pro zachránce při poskytování první pomoci (zejména při kardiopulmonální resuscitaci), jejich zmírnění či odstranění 70. Postup při stavění velkého krvácení 71. Protišoková opatření - pravidla a výjimky 72. První pomoc při poleptání 73. První pomoc při otravách a požití otravných látek 74. První pomoc.při popáleninách a omrzlinách 75. První pomoc při poranění či poleptání oka 76. První pomoc při poranění pohybového ústrojí 77. První pomoc při hadím uštknutí či pobodání jedovatým hmyzem 78. První pomoc při úpalu a úžehu 79. Zásady ošetřování dítěte s horečkou, první pomoc při horečnatých stavech 80. První pomoc při akutních alergických stavech. Doplňující literární a elektronické zdroje: JANOUT, V. Klinická epidemiologie-nedílná součást klinických rozhodovacích procesů. Praha: GRADA Publishing, 1998, 145 s. ISBN 80-7169-353-7. KACHLÍK, P. Návykové látky, rizika jejich zneužívání a možná prevence. 1. vyd. Brno: PdF MU v Brně, 2003 http://www.ped.muni.cz/wsocedu/virtual/pdf/Kachlik_NavykoveLatky.pdf NEVESELÁ, L., URBÁNKOVÁ, K. První pomoc na cestách. Praha: Computer Press, 2001, 90 s. ISBN 80-7226-495-8. SVĚTOVÁ ZDRAVOTNICKÁ ORGANIZACE. Zdraví 21-Zdraví do 21. století. Praha: MZ ČR, 2001. ISBN 80-85047-49-5. TROJAN, S., SCHREIBER, M. Atlas biologie člověka. Praha: Scientia, 2002, 56s.+85 schémata, ISBN 80-7183-257-X.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009.