PdF:SPc041 Specializace v psychopedii - Informace o předmětu
SPc041 Specializace v psychopedii
Pedagogická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 18 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) (program PdF, C-CV)
- Studium k rozšíření odborné kvalifikace k získání kvalifikace speciálního pedagoga (502 hodin) (program PdF, C-25SPODUC)
- Studium k rozšíření odborné kvalifikace k získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga a Studium k rozšíření odborné kvalifikace k získání způsobilosti vykonávat speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami (program PdF, C-SPODUC)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si současné pojetí terminologie v oblasti pedagogiky osob s poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra, aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, systému edukace, způsobů inkluzivního vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student:
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s poruchou intelektu;
- schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání;
- ovládat práci s žáky s poruchou vývoje intelektu a PAS na úrovni asistenta pedagoga. - Osnova
- 1. Psychopedie: charakteristika, předmět, cíle, terminologie, mezioborová spolupráce. Historie oboru, trendy v současnosti, odborníci, literatura. 2. PVI: charakteristika dle různých autorů, etiologie, klasifikace. Možnosti podpory od raného věku po dospělost. 3. PAS. 4. Poradenské služby. 5. Legislativní ukotvení. 6. Podpůrná opatření. 7. Možnosti vzdělávání. 8. Podpora v inkluzivní a speciální škole. 9. Asistent pedagoga. Legislativní ukotvení. 9. Charakteristika RVP PV, RVP ZV, RVP ZŠS. Podpůrná opatření. 10. Symptomatické poruchy řeči. Systémy alternativní a augmentativní komunikace. 11. Komplexní diagnostika. 12. Sociální služby. Neziskové organizace. Speciálně pedagogická podpora. 13.Terapie a intervence. 14.Fungování rodiny, role sourozenců, vize do budoucnosti, možnosti podpory rodiny ze strany odborníků. Literatura k tématu. 14. Downův syndrom: charakteristika, etiologie, klasifikace, specifika osobnosti. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. Oborníci. Literatura. Rodina dítěte s DS. Neziskové organizace. 15. Souběžné postižení více vadami. Charakteristika, klasifikace, diagnostika. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 16. Dospělost. Specifika v oblasti chování, socializace, vztahů, komunikace, sexuality, samostatnosti, vzdělávání, profesního uplatnění a trávení volného času. Možnosti podpory. Komunitní služby pro osoby s mentálním postižením.
- Literatura
- Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
- Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
- Bazalová, B. (2017) Autismus v edukační praxi. Praha: Portál.
- Bendová, P., Zikl, P. (2011) Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada.
- Černá, M. a kol. (2015) Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum.
- Janovcová, Z. (2010) Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita.
- Lechta, V. (2011) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
- Müller, O. (ed.) a kol. (2014) Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada.
- Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
- Selikowitz, M. (2011) Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál.
- Thorová, K. (2016) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
- Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kol. (2018) Mentální postižení. Praha: Grada.
- Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
- Výukové metody
- Přednáška, aktivní účast studentů.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast. Písemný test nebo ústní zk.
- Informace učitele
- Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2026, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2026/SPc041