SPc233 Intervention for Pupils with Behavioral Disorders

Faculty of Education
Autumn 2023
Extent and Intensity
0/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SPc233/Kombi01: Fri 22. 9. 8:00–13:50 učebna 5, Fri 29. 9. 8:00–13:50 Virtuální místnost, Fri 20. 10. 8:00–13:50 učebna 5, K. Červenka
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to strengthen the competences of students in the field of specialneeds intervention. They will learn to use basic techniques for intervention at individual/group level with the focuse on a child at risk, with challenging behavior in terms of family, school, institutional education.
Learning outcomes
After the successful passing of the course the student will have the knowledge how to apply intervention in case the work on the system/group/individual level.
Syllabus
  • Inclusive trends in institutional education/Standards of institutional education/Context of individual intervention
  • The concept of resilience and inclusion in special educational intervention
  • Specifics of the intervention in the context of the different needs of the target group
  • Internalized behavioral disorders/Externalized behavioral disorders
  • Methods of intervention - forms, topics
  • Intervention 3P
  • Multidisciplinary cooperation in intervention
  • Intervention in children with PECh from the perspective of therapy and psychotherapy
  • Intervention for pupils with ASD
Literature
    required literature
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010. 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1.
    recommended literature
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8.
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7.
  • PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Vydání první. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. 2015. 57 stran. ISBN 9788074811388.
    not specified
  • BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. 208 s. ISBN
Teaching methods
Class discussions, projects in team,reading, practicing expressive therapy, case management, self-studies.
Assessment methods
Exam, project - guideline for intervention in class or individual intervention, minor assignments during the semester
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 18 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2023/SPc233