SPc261 Podpůrná opatření u dětí / žáků s mentálním postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
12 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc261/Kombi01: Pá 1. 3. 8:00–13:50 učebna 50, Pá 26. 4. 8:00–13:50 učebna 50, B. Bazalová, P. Pitnerová
Předpoklady
účast na semináři, tvorba případové studie žáka se SVP na podpůrná opatření
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků se zdravotním postižením, které se poskytují v běžných základních a středních školách v rámci inkluzivního vzdělávání.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: - student je schopen vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků se SVP - student je schopen sestavit případovou studii žáka s využitím podpůrných opatření na základní škole hlavního vzdělávacího proudu
Osnova
  • První blok: Legislativní opatření. Charakteristika jednotlivých stupňů podpůrných opatření. Aplikace podpůrných opatření v praxi. Druhý blok: Aplikace podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením, zdravotním oslabením a souběžným postižením více vadami. Aplikace podpůrných opatření u žáků se zrakovým postižením. Aplikace podpůrných opatření u žáků s poruchami chování. Aplikace podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením a poruchy autistického spektra.
Literatura
  • Žampachová, Z., Čadilová, V. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: UP.
  • Čadová, E. a kol, (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení a závažného onemocnění. Olomouc: UP.
  • Janková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení nebo oslabení zrakového vnímání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-4649-3.
  • Valenta, M. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Olomouc: UP.
  • Barvíková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-4616-5.
  • VRBOVÁ, Renáta. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. Online. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6. [citováno 2024-04-24] info
  • MICHALÍK, Jan a BASLEROVÁ PAVLÍNA. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Online. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
seminář, teoretické prezentace, příklady z praxe, diskuse
Metody hodnocení
Vzor případové studie a pokyny k vypracování budou mít studenti uloženy v IS MUNI pod kódem předmětu. Seminární práce bude podmínkou k ukončení předmětu.
Informace učitele
Doporučená literatura:
Bude v každém semestru přednášejícími upřesněna.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPc261