SPc300 Special Education

Faculty of Education
Autumn 2023
Extent and Intensity
0/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
To acquaint the student with the system and conditions of education of pupils with special educational needs (SVP), basic terminology and counselling services in accordance with the applicable legislation.
Learning outcomes
The student acquires basic theoretical knowledge in the field of education of pupils with the SEN; controls the basic terminology related to individual areas of special pedagogy; is oriented in the framework legislation of child/pupil education with the SEN; is oriented in the child/pupil support system with SEN.
Syllabus
  • Special education terminology. Definition of basic terms related to the support of children/pupils with special needs in their education.
  • Classification and characteristics of target groups.
  • Counselling system: educational-psychological counselling services (school counselling centres, school counselling facilities).
  • Education system: areas and possibilities of support for children/pupils with SEN.
  • Inclusion, framework conditions for inclusive education (legislative conditions for inclusion, Education Act, MoEYS decrees).
  • Organisational and personnel support for education of pupils with SEN. Implementation of support measures.
  • System of curriculum documents (conditions for education of pupils with special educational needs, RVP). Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Literature
    required literature
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných , ve znění dalších předpisů
  • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění dalších předpisů
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (vč. příloh), ve znění dalších předpisů
  • VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209379. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky (Chapters from Special Education). 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 pp. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
    recommended literature
  • časopis Speciální pedagogika, ISSN 1211-2720
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2016, 389 pp. ISBN 978-80-7315-255-0. info
  • KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU and Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství (School counseling). Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2. info
  • KUCHARSKÁ, Anna, Jana MRÁZKOVÁ, Renata WOLFOVÁ and Václava TOMICKÁ. Školní speciální pedagog. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 223 stran. ISBN 9788026204978. info
Teaching methods
Theoretical preparation in the field of education of children and pupils with special educational needs, lecture, analysis of documents, self-study
Assessment methods
Written test with closed questions. The terms and conditions and evaluations will be specified by the teaching staff in the IS.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2023, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2023/SPc300