SPc323 Poradenství, diagnostika a intervence v etopedii I

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 8. 3. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 26. 4. 8:00–13:50 učebna 56, So 18. 5. 8:00–11:50 učebna 56
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy ke vzdělávání dětí a žáků v riziku poruchy chování se zaměřením na školní prostředí. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech na systémové úrovni školy a třídy. Studenti se naučí diagnostikovat specifické edukační potřeby cílové skupiny žáků, nastavit cíle intervence, zpracovávat intervenční smlouvy.
Výstupy z učení
Seminární práce, projekt a jeho prezentace, závěrečná práce
Osnova
  • • Specifické edukační potřeby dětí s PECh
  • • Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování
  • •Vývojová specifika jako základ diagnostiky
  • • Nástroje pro diagnostiku chování – standardizované/specifické
  • • Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie
  • • Vymezení spec. ped. poradenství/intervence ve vztahu k psychologickému poradenství/ k sociální práci
  • • Model informované intervence – podpora, posilování, provázení 3P intervence
  • • Komunikace jako specifický nástroj poradenství, mezioborová komunikace
  • • Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata
  • • Vedení případu, Holistický přístup k případové práci
  • • Případová konference, Motivační rozhovory
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
  • BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 9788073677251. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
Výukové metody
Semináře, diskuze, projekt, stáž, nekontaktní výuka, samostudium.
Metody hodnocení
Seminární práce, ústní zkouška, aktivní účast a zapojení do výuky
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPc323