SPc325 Poradenství, diagnostikaa intervence v surdopedii II

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 24. 9. 8:00–13:50 učebna 52, Pá 8. 10. 8:00–13:50 učebna 52, Pá 10. 12. 8:00–11:50 učebna 52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá základní poznatky o diagnostice sluchových vad, zvládne problematiku speciálně pedagogické diagnostiky v oblasti surdopedie, bude znát metody diagnostiky při práci s dětmi zejména ve školním věku, diagnostické metody a techniky u sluchového postižení. Zároveň si osvojí znalosti ze speciálně pedagogického poradenství v této věkové kategorii.
Výstupy z učení
Student se bude po ukončení orientovat v: - v diagnostických doménách souvisejících s problematikou sluchu - ve vybraných diagnostických postupech k orientační analýze výše uvedených oblastí - ve vybraných diagnostických postupech k orientační analýze školních dovedností.
Osnova
  • Metody diagnostiky sluchového postižení. Mezioborová spolupráce. Pomůcky a přístroje, testy a metody užívané při vyšetření. Poradenství, SPC.
Literatura
  • DRŠATA, Jakub a Radan HAVLÍK. Foniatrie - sluch. Edited by Viktor Chrobok. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015, 374 stran. ISBN 9788073111595. info
Výukové metody
konzultace, praktická výuka, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je ukončen testem (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75% správných odpovědí) a ústní zkouškou.
Informace učitele
Literatura: DOLEŽALOVÁ, L., HRICOVÁ, L. Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5880-4. HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HORÁKOVÁ, Radka. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATRILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006. S. 243-281. ISBN 80-210-3977-9. HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In BARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ROUČKOVÁ, Jarmila. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál, 2006. SVOBODOVÁ, Karla. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 2005 ŠEDIVÁ, Zoja. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima: 2006
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.