SPc504 Výuka v heterogenní třídě – praktický seminář

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Markéta Olbertová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc504/OS01: So 17. 4. 8:00–13:50 učebna 64, So 22. 5. 8:00–13:50 učebna 54, M. Olbertová
Předpoklady
SZZ ze speciální pedagogiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si strategie ve vzdělávání žáků v heterogenní třídě se zaměřením na rozvoj funkční gramotnosti. Po absolvování kurzu bude student schopen zvládat intervence a přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, navázat efektivní spolupráci s rodiči.
Výstupy z učení
Student bude schopen:
• Řešit náročné situace při vzdělávání žáků a komunikaci s rodiči.
• Nastavit pravidla ve třídě a pracovat s klimatem třídy.
• Přistupovat diferencovaně k výuce a hodnocení žáků v heterogenní třídě.
• Spolupracovat s asistentem pedagoga, využívat spolupráci se školním poradenským pracovištěm.
• Využívat různé strategie a postupy k rozvíjení funkční gramotnosti žáků, podporovat projektovou výuku, využívat vhodné přístupy alternativní pedagogiky.
Osnova
  • 1. Nastavování pravidel ve třídě. Práce s klimatem v heterogenní třídě.
  • 2. Personální podpora v heterogenní třídě. Spolupráce učitele a asistenta pedagoga, jejich role ve vzdělávání.
  • 3. Řešení náročných situací při vzdělávání žáků, komunikace se zákonnými zástupci. Role školního poradenského pracoviště.
  • 4. Projektová výuka v heterogenní třídě. Rozvíjení funkční gramotnosti, klíčových kompetencí. Strategie učení.
  • 5. Gramotnost a žáci se SPU, přístupy ve vyučování.
  • 6. Alternativní přístupy a společné vzdělávání.
  • 7. Individualizace a diferenciace ve vzdělávání s ohledem na maximální rozvoj žáka.
  • 8. Výuka, zjišťování výsledků vzdělávání, hodnocení žáků v heterogenní třídě
Výukové metody
interaktivní přednáška, diskuse v kontextu vlastní pedagogické praxe
Metody hodnocení
aktivní účast v semináři (80%);
splnění úkolu a jeho odevzdání v dohodnutém termínu (seminární práce/esej na zadané téma)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.