SPc506 Snoezelen

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Pro uznání předmětu absolvuje student plánované semináře, dále vypracuje seminární práci (viz pokyny níže).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti využívání konceptu snoezelen u osob se zdravotním postižením. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět vybraným postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu a bude zvládat základní stimulační techniky u jedinců se zdravotním postižením.
Výstupy z učení
Očekávaní výstupy: student se orientuje ve vybavení snoezelenu; zná, k čemu jsou jednotlivé pomůcky určeny; zná vybrané postupy při realizaci snoezelenu v edukačním procesu; ovládá základní stimulační techniky u žáků se zdravotním postižením.
Osnova
  • 1. Historie snoezelenu . 2. Význam, cílová skupina 3. Výběr a výklad základních pomůcek snoezelenu, typy místností. 4. Další pomůcky (měkký nábytek, volba barvy místnosti atd.). 5. Organizace snoezelenu, dokumentace. 6. Cíle snoezelenu. 7. Metodické jednotky, zásady. 8. Metody facilitační (Bobath koncept, metoda V. Sherborne, míčkování, terapie objetím, ORT). 9. Využití konceptu bazální stimulace. 10. Polohování. 11. Podpora vestibulárního vnímání. 12. Snoezelen jako podpůrná edukační metoda. 13. Snoezelen jako volnočasová aktivita. 14. Snoezelen jako prostředek výplně volného času.
Literatura
    doporučená literatura
  • FILATOVA, Renata. Snoezelen-MSE. 1, Vyd. Frýde-Místek: Kleinwächter Josef, 2014, 160 s. ISBN 978-80-905419-3-1. info
  • ORIEŠČIKOVÁ, Helena a Jana HRČOVÁ. Snoezelen. Ružomberok: Verbum - vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2010, 88 s. ISBN 978-80-8084-639-8. info
  • FILATOVA, Renáta a Kateřina JANKŮ. Snoezelen. 1. vyd. Frýdek-Místek: Tiskárna Kleinwächter, 2010. ISBN 978-80-260-0115-7. info
Výukové metody
Seminář, interaktivní spolupráce, individuální exkurze, náslechy, samostudium, rozhovor.
Metody hodnocení
Kolokvium bude uznáno na základě absolvování plánovaných seminářů a odevzdání seminární práce v rozsahu 2 - 3 normostran (případová studie, úvaha, rešerše, anketa, rozhovor). Práce bude obsahovat 1 téma z níž uvedených: - jednu případovou studii, vztahující se k aplikaci snoezelenu u žáka s tělesným postižením - student může zpracovat úvahu na téma snoezelen - vypracovat rešerši z odborných knih, časopisů - zpracovat anketu nebo rozhovor na téma snoezelen (viz informace učitele).
Informace učitele
Upřesnění k výuce bude vždy poskytnuto vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022, jaro 2023.