SPc538 Reedukace specifických poruch učení

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
14 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Markéta Olbertová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenta základními znalostmi o možnostech péče a podpory žáků se specifickými poruchami učení. Předmět poskytuje základní přehled o dostupných a aktuálních reedukačních a intervenčních postupech uplatňovaných u žáků se specifickými poruchami učení.
Výstupy z učení
Předmět poskytuje základní přehled o dostupných a aktuálních reedukačních postupech uplatňovaných u žáků se specifickými poruchami učení. Po absolvování semináře bude student rozumět a umět vysvětlit problematiku reedukace a intervence u žáků se specifickými poruchami učení. Student si osvojí základní reedukační postupy u žáků se specifickými poruchami učení.
Osnova
  • Formy vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení (SPU) v ČR a organizace reedukační péče v jednotlivých úrovních vzdělávání. Úvod do základní terminologie a etiologie specifických poruch učení. Nácvik počátečního čtení a psaní a možné obtíže v jeho průběhu.Metody rozvíjení oslabených funkcí u dětí předškolního věku a dětí s odkladem nástupu školní docházky. Metody zaměřené na reedukaci jednotlivých poruch: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie. Rozvoj osobnosti žáka se SPU. Přístupy k žákům se SPU v základní a střední škole, možnosti kompenzace specifických poruch učení.
Literatura
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání.. Online. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-232-1. [citováno 2024-04-23] info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 175 s. ISBN 9788073674748. [citováno 2024-04-23] info
    neurčeno
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti? : určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Online. Vydání první. Praha: Jucovičová Drahomíra PaedDr. - nakladatelství D + H, 2015. 164 stran. ISBN 9788087295182. [citováno 2024-04-23] info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Online. první. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 110 s. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. [citováno 2024-04-23] info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dysortografie. Online. 1. vyd. Praha: D + H, 2008. 68 s. ISBN 9788090386945. [citováno 2024-04-23] info
  • ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Smyslové vnímání. Online. 2. vydání. Praha: D + H, 2007. 68 stran. ISBN 9788090357990. [citováno 2024-04-23] info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Online. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007. 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. [citováno 2024-04-23] info
  • ŽÁČKOVÁ, Hana. Dysgrafie.. Online. Edited by Drahomíra Jucovičová. 1. vyd. Praha: D + H, 2005. 68 s. ISBN 809035792X. [citováno 2024-04-23] info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Online. 10., zcela přeprac. a rozš. Praha: Portál, 2003. 263 s. ISBN 8071788007. [citováno 2024-04-23] info
  • ŽÁČKOVÁ, Hana a Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Online. Edited by Drahomíra Jucovičová. 1. vyd. Praha: D + H, 2001. 83 s. [citováno 2024-04-23] info
  • SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení : co jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují, o poruchách koordinace a o nemotornosti, sociální a emocionální vývoj dítěte, jak mohou svým dětem pomoci rodiče a jak to bývá v dospělosti. Online. Translated by Andrea Civínová. Vydání 1. Praha: Grada, 2000. 136 stran. ISBN 8071697737. [citováno 2024-04-23] info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal : pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Online. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 107 s. ISBN 8071780715. [citováno 2024-04-23] info
  • Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Online. Edited by Brigitte Sindelarová, Translated by Věra Pokorná. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 63 s. +. ISBN 80-85282-70-4. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Interaktivní semináře, video, praktické ukázky
Metody hodnocení
Aktivní účast na semináři (vyžadováno 80 % docházky), vypracování reedukační lekce pro žáka dle zadané kazuistiky
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPc538