SPc538 Reeducation of Specific Learning Difficulties

Faculty of Education
Spring 2023

The course is not taught in Spring 2023

Extent and Intensity
0/0/1.2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Markéta Olbertová (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course is aimed to acquaint with basic knowledge concerning possibilities of care and support of students with specific learning disabilities. The course provides basic overview about available and up to date remediation and intervention approaches implemented in students with specific learning disabilities.
Learning outcomes
The course provides a basic overview of available and up-to-date remediation procedures applied in pupils with specific learning disabilities. After passing the seminar the student will be understand and be able to explain the issue of remediation and intervention in pupils with specific learning disabilities. Furthermore, student will acquire basic remediation methods in pupils with specific learning disabilities.
Syllabus
  • Education of individuals with specific learning disabilities (SLD) and management of remediation care in the Czech republic. Introduction to basic terminology and etiology of specific learning disabilities. Training of initial reading and writing and possible obstacles during the process. Methods of the development of weakened sensory and neurological functions in preschool children and children with delayed compulsory school attendance. Remediation methods in dyslexia, dysgraphia, difficulties in grammatical rules implementation, dyscalculia and dyspraxia. The development of student´s personality. Approaches in education of individuals with specific learning disabilities in elementary and grammar school.
Literature
    recommended literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. (Specific learning difficulties). 1. vyd. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-232-1. info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra and Hana ŽÁČKOVÁ. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 175 s. ISBN 9788073674748. info
    not specified
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra and Hana ŽÁČKOVÁ. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti? : určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Vydání první. Praha: Jucovičová Drahomíra PaedDr. - nakladatelství D + H, 2015, 164 stran. ISBN 9788087295182. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice (Dyscalculia and specific leasing difficulties). první. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 110 pp. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra and Hana ŽÁČKOVÁ. Dysortografie. 1. vyd. Praha: D + H, 2008, 68 s. ISBN 9788090386945. info
  • ŽÁČKOVÁ, Hana and Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Smyslové vnímání. 2. vydání. Praha: D + H, 2007, 68 stran. ISBN 9788090357990. info
  • VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení (Strategies in education of pupils with special education needs and specific learning disorders). 1st ed. Brno: Paido Brno, 2007, 159 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
  • ŽÁČKOVÁ, Hana. Dysgrafie. Edited by Drahomíra Jucovičová. 1. vyd. Praha: D + H, 2005, 68 s. ISBN 809035792X. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10., zcela přeprac. a rozš. Praha: Portál, 2003, 263 s. ISBN 8071788007. info
  • ŽÁČKOVÁ, Hana and Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Edited by Drahomíra Jucovičová. 1. vyd. Praha: D + H, 2001, 83 s. info
  • SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení : co jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují, o poruchách koordinace a o nemotornosti, sociální a emocionální vývoj dítěte, jak mohou svým dětem pomoci rodiče a jak to bývá v dospělosti. Translated by Andrea Civínová. Vydání 1. Praha: Grada, 2000, 136 stran. ISBN 8071697737. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal : pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 107 s. ISBN 8071780715. info
  • Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Edited by Brigitte Sindelarová, Translated by Věra Pokorná. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 63 s. +. ISBN 80-85282-70-4. info
Teaching methods
Interactive seminar, video, practicle examples,
Assessment methods
Active participation during seminar (required 80 % of attendance), submission of the remediation lesson plan according to the assigned case study
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodiny.
The course is also listed under the following terms Spring 2021, Spring 2022, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2023, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2023/SPc538