SPk104 Oftalmologie

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Beneš, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 23. 2. 7:30–14:40 učebna 30
Předpoklady
Znalosti biologie člověka na úrovni gymnásia
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s odborným pojmoslovím oboru, s podrobnou anatomií a fyziologií lidského zrakového orgánu. Dále budou posluchači seznámeni s nejdůležitějšími chorobnými stavy, týkajícími se zraku, s jejich etiologií, patofysiologií, symptomy, terapií a prevencí. Kurz klade důraz na rozbor dopadu očních patologií na funkční vidění. Kurz klade významný důraz na vyšetřovací techniky funkčního vidění a seznámení s rehabilitací zrakových funkcí s důrazem na zrakovou ostrost a binokulární vidění.
Výstupy z učení
Student bude schopen vysvětlit dopadu očních patologií na funkční vidění. Student bude schopen pospat vyšetřovací techniky funkčního vidění a  rehabilitaci zrakových funkcí s důrazem na zrakovou ostrost a binokulární vidění.
Osnova
  • Výskyt a rozšíření onemocnění zraku na Světě, podrobný rozbor problémů v Evropských zemích, hlavní příčiny ztráty zraku, dělení zrakového postižení dle WHO.
  •  Anatomie oka (uložení bulbu, stavba bulbu, důraz na lomivá prostředí, zásobení a inervaci bulbu), přídatné orgány oka (adnexa).
  •  Stavba nervové části bulbu, zrakové dráhy a zrakových center, správná funkce, patologie.
  •  Vývoj oka a vznik vrozených vývojových vad.
  •  Vývoj zrakových funkcí, identifikace problémů při předčasném narození.
  •  Vizus a jeho vyšetření, refrakční vady – jejich projevy, způsob vyšetření a korekce.
  •  Akomodace a její poruchy, Presbyopie a její možnosti korekce, způsob vyšetření.
  •  Základy geometrické optiky oka.
  •  Zorné pole ajeho vyšetření, nejčastější výpadky zorného pole, problémy sfunkčním viděním, možnosti rehabilitace.
  •  Adaptace na světlo a tmu, jejich poruchy, vyšetření a rehabilitace.
  •  Barevné vidění a jeho poruchy, vyšetření barvocitu a možnosti rehabilitace, význam barevných filtrů.
  •  Elektrofysiologie oka a její využití – speciální vyšetřovací metody.
  •  Binokulární vidění - Poruchy okohybného aparátu - vyšetřování a rehabilitace.
  •  Onemocnění sítnice – druhy, příčiny, terapie, léčba, možnosti vyšetření a rehabilitace.
  •  Katarakta - druhy, příčiny, terapie, léčba, možnosti rehabilitace.
  •  Glaukom - druhy, příčiny, terapie, léčba, možnosti vyšetření.
  •  Celková a onkologická onemocnění mající vliv na funkční vidění, možnosti rehabilitace.
Literatura
    povinná literatura
  • BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2017, 92 s. ISBN 978-80-7315-264-2. info
    doporučená literatura
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • HYCL, Josef a Lucie VALEŠOVÁ. Atlas oftalmologie. 2. vyd. Praha: Triton, 2008, 239 s. ISBN 9788073871604. info
    neurčeno
  • ROZSÍVAL, Pavel. Oční lékařství. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 373 s. ISBN 8024612135. info
Výukové metody
výkladem obtížných partií látky, teoretická příprava; doporučené literatury. Průběžné zkoušení.
Metody hodnocení
Průběžný test (10 bodů), Písemná závěrečná zkouška nebo ústní zkouška (40 bodů). Ke zvládnutí předmětu je nezbytné dosáhnout 70% celkového bodového zisku. Aktivní přístup k výuce.
Informace učitele

Využívejte konzultačních hodin
Literatura k dispozici v prodejně učebnic na FSS MU (Joštova 10) nebo v Univerzitním kampusu Bohunice.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace Speciální adragogika osob se zdravotním postižením, kteří předmět neabsolvovali v bakalářském studiu.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023.