SPk123 Specializace: Oftalmopedie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 18 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Nora Jágerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 5. 10. 8:00–13:50 učebna 25, So 19. 10. 8:00–13:50 učebna 25, So 9. 11. 8:00–13:50 učebna 24, So 30. 11. 8:00–13:50 učebna 24
Předpoklady
Absolvování základů oftalmopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie na úrovni bakalářského studia, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie osob se zrakovým postižením, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů a vývoj osobnosti u osob se zrakovým postižením, dítě s postižením zraku v raném, předškolním a ve školním věku, poradenství a intervence, zraková stimulace, systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, žák se zrakovým postižením ve škole, Braillovo písmo, technické pomůcky a vybavení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité projevy zrakového postižení dle stupně postižení zraku v jednotlivých věkových obdobích;
- popsat poradenskou podporu pro žáky s postižením zraku se zaměřením na věkové zvláštnosti;
- popsat specifika vzdělávání žáků s postižení zraku - podporu, opatření a speciální pomůcky;
- porozumět problematice vlivu zrakového postižení na život u jedinců s kombinovaným postižením;
- popsat možnosti komunikace u jedinců s hluchoslepotou;
Osnova
  • 1. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte.
  • 2. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
  • 3. Zrakové vady, typy zrakových vad a jejich vliv na zvládání každodenního života. Vyšetření zraku a zrakových funkcí.
  • 4. Raná péče - střediska, klientela a podpora vidění dítěte raného věku.
  • 5. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
  • 6. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Specifika vzdělávacího procesu - podmínky a opatření. Poradenství v období školní docházky.
  • 7. Speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků s postižením zraku.
  • 8. Možnosti vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR. Poradenská podpora žáků s postižením zraku období školní docházky.
  • 9. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
  • 10. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení. Základní informace o hluchoslepotě a možnostech komunikace.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Metody ve vyučování žáků s mentálním postižením se zaměřením na čtení a psaní In Bartoňová, M., Pipeková, J., Vítková, M. eds. Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido, 2016, 26 s. ISBN 978-80-7315-256-7. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
    neurčeno
  • KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
  • KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
Výukové metody
Seminář. Videa, prezentace, diskuse.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení zkoušky (70% správných odpovědí), seminární práce, prezentace na zvolené téma. Účast min. 70%.
Informace učitele
Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.