SPk218 Specializace: Edukace žáků s poruchami chování a adiktologie 2

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
SPk904
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogické intervence. Naučit je pracovat se základními intervenčními technikami v individuální/skupinové práci s dítětem s problémy/s poruchami chování v podmínkách rodiny, školy, institucionální výchovy. Důraz je kladen na osobnost pedagoga jako facilitátora v procesu rehabilitace.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu znát základní pojmy z adiktologie a epidemiologie, typy a působení návykých látek na organismus. Student bude znát základní typy návykového chování, příčiny, projevy a typy závislosti, možnosti její léčby a prevence. Student bude znát základní legislativu vztahující se k adiktologii. Bude umět vyjmenovat rozikové a preventivní faktory drogové závislosti, možnosti prevence a léčení. Student bude znát příklady dobrých a špatných preventivních strategií a možnosti preventivního působení ve škole a v rodině.
Osnova
  • Inkluzivní trendy v institucionální výchově/Standardy ústavní výchovy/Kontext individuální intervence 2. Koncept resilience a inkluze ve speciálněpedagogické intervenci 3. Podpůrná opatření jako metodický rámec intervence– kritický přístup 4. Specifické edukační potřeby dětí s PCH/Typologie osobnosti dětí jako základ diferencovaného přístupu k intervenci Adiktologie 1. Drogová závislost - vymezení, rozdělení, příklady, kariéra narkomana. 2. Vlivy, které se podílejí na vzniku drogové závislosti (bio-psycho-sociální model). 3. Možnosti léčby drogových závislostí. 4. První pomoc při intoxikaci návykovými látkami. 5. Trestní odpovědnost a současná legislativa v oblasti omamných a psychotropních látek. 6. Prevence na úrovni rodiny, školy, komunity. 7. Protidrogová prevence, účinné a neúčinné aktivity.
Literatura
    povinná literatura
  • ČERVENKA, Karel. Sud, který nemá dno? Potřeby dětí s poruchami emocí a chování očima výchovných profesionálů. Brno: Masarykova univerzita. 139 s. ISBN 978-80-210-8138-3. 2016. info
  • ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. 2013. info
  • MIOVSKÝ, Michal. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta UK. ISBN 978-80-87258-74-3. 2012. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press. 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. 2010. info
  • KALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti : mezioborový přístup. 1. vydání. Praha: Úřad vlády České republiky. 343 stran. ISBN 8086734056. 2003. info
    doporučená literatura
  • FURMAN, Ben a Johana SANDQVIST. Nikdy není pozdě na šťastné dětství : jak překonat minulost. Vydání první. Praha: Portál. 119 stran. ISBN 9788026208204. 2015. info
  • FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada Publishing. 231 stran. ISBN 9788024750460. 2014. URL info
  • VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. 2013. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. 2012. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing. 102 stran. ISBN 9788024729473. 2009. URL info
  • KALINA, Kamil. Základy klinické adiktologie. 1. vyd. Praha: Grada. 388 s. ISBN 9788024714110. 2008. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 2001. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 104 s. ISBN 80-210-251. 2001. info
  • Závislost známá neznámá. Edited by Jiří Heller - Olga Pecinovská. 1. vyd. Praha: Grada. 162 s. ISBN 80-7169-277-8. 1996. info
Výukové metody
Semináře, diskuze, projekt, nekontaktní výuka, samostudium.
Metody hodnocení
Část PCH Seminární práce, závěrečná práce (18 bodů - A). Závěrečné hodnocení: 40:60
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují studenti etopedie a adiktologie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022.