SPk225 Specializace: Edukace žáků se zrakovým postižením 2

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/2. 24 hodin; obor Učitelství spec. ped. pro ZŠ 0/0/1 - 12 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk225/01: Pá 20. 9. 8:00–13:50 učebna 60, Pá 4. 10. 8:00–13:50 učebna 60, Pá 8. 11. 8:00–13:50 kancelář vyučujícího, Pá 6. 12. 8:00–13:50 učebna 60, P. Röderová
Předpoklady
Absolvování předmětů: Základy oftalmopedie Specializace: Edukace žáků se zrakovým postižením 1 (SPk224)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá teoretické znalosti z oblasti specifik psychologie osobnosti a edukace osob s těžkým zrakovým postižením. Dále se seznámí se základními metodami krizové intervence, s komunikačními systémy, speciálními pomůckami a jejich využitím.
Výstupy z učení
Studenti by měli být schopni: - interpretovat své znalosti z oblasti poradenství a legislativy;
- diagnostikovat potřeby žáka a studenta s určitým stupněm zrakového postižení a navrhnout adekvátní výukové strategie, identifikovat a odstraňovat možné překážky vzdělávacího procesu;
- se budou orientovat v problematice používání speciálních výukových a kompenzačních pomůcek;
- budou schopni na odborné úrovni komunikovat s osobami s těžkým zrakovým postižením a provázet je.
Osnova
  • • Edukace osob s těžkým zrakovým postižením, terminologická východiska. • Psychický vývoj osob s těžkým zrakovým postižením. Práce se školní skupinou, jejíž součástí je osoba s těžkým zrakovým postižením. • Krizová intervence u osob vyrovnávajících se se získaným zrakovým postižením. Podpora rodiny. • Podpora autonomie u osob s vrozeným těžkým postižením zraku. Spolupráce s rodinou. • Žáci a studenti s těžkým zrakovým postižením (vývojová specifika, diagnostika potřeb dle druhu zrakového postižení a míry funkčního vidění, komunikace s osobami se zrakovým postižením, speciální pomůcky). • Význam včasné podpory pro vývoj zraku a psychomotoriky dítěte s postižením zraku. Speciálně pedagogická diagnostika oftalmopedická. • Didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků se zrakovým postižením. Edukační prostředí a podpůrná opatření pro žáky s těžkým postižením zraku. • Speciální neoptické pomůcky a pomůcky pro výuku žáků a studentů s těžkým zrakovým postižením. • Komunikace s osobami s těžkým zrakovým postižením, prostorová orientace a samostatný pohyb. • Provázení osob s těžkým zrakovým postižením. • Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob se zrakovým postižením. Pracovní uplatnění osob s těžkým zrakovým postižením. • Význam sociální a pracovní rehabilitace v edukaci žáků a studentů se zrakovým postižením. Identifikace a odstraňování bariér vzdělávacího procesu.
Literatura
    povinná literatura
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. [citováno 2024-04-24] info
  • RÖDEROVÁ, Petra. Specifika ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Online. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Specific Features in Teaching Pupils with Special Educational Needs in an Inculusive Learning Environment in Primary Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 155-171. ISBN 978-80-210-6646-5. [citováno 2024-04-24] info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ a Lenka DOLEŽALOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání.. Online. Brno: Paido, 2013. 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7. [citováno 2024-04-24] info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Online. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. 125 s. ISBN 9788073151591. [citováno 2024-04-24] info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Online. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Online. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 203 stran. ISBN 9788021080911. [citováno 2024-04-24] info
  • VRUBEL, Martin. Vidí váš žák na tabuli? aneb Nepozornost může být způsobena i zrakovou vadou. Online. Komenský. Masarykova univerzita, 2013, roč. 137, č. 03, s. 30-33. ISSN 0323-0449. [citováno 2024-04-24] info
  • RÖDEROVÁ, Petra. Edukace a profesní příprava osob se zrakovým postižením. Online. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozšíř. vyd. Brno: Paido Brno, 2010. s. 273-288. ISBN 978-80-7315-198-0. [citováno 2024-04-24] info
    neurčeno
  • Janková
Výukové metody
teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
Informace učitele
Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace oftalmopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.