SPk304 Specializace: Logopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Zapisují studentky a studenti logopedie a surdopedie. Intaktní komunikační schopnost - studentkám a studentům je udělen souhlas se zápisem na základě předložení aktuální zprávy od klinického logopeda/foniatra.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci předmětu bude student/ka ovládat problematiku vymezení vědního oboru logopedie; principy komunikace a průběh ontogeneze dětské řeči. Osvojí si poznatky o etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Výstupy z učení
Student/ka si osvojí poznatky o etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • Pojetí, klasifikace, symptomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti. Možnosti vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností, aktuální legislativa. Poradenský systém - činnost poradenských zařízení, legislativa. Speciálněpedagogická diagnostika logopedická - metody a postupy, mezioborová spolupráce.
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Online. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006. 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie : Text k distančnímu vzdělávání. Online. Brno: Paido, 2012. 103 s. ISBN 978-80-7315-229-1. [citováno 2024-04-24] info
  • VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. Online. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 182 s. ISBN 8024410885. [citováno 2024-04-24] info
  • LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Online. Brno: Paido, 2003. 156 s. ISBN 8073150387. [citováno 2024-04-24] info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I.. Online. druhé. Brno: Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-88-5. [citováno 2024-04-24] info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. Online. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998. 101 s. ISBN 80-85931-62-1. [citováno 2024-04-24] info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Online. Bratislava: SPN, 1990. 278 s. ISBN 80-08-00447-9. [citováno 2024-04-24] info
    neurčeno
  • SOVÁK, Miloš. Logopedie : učebnice. Online. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
konzultace, domácí příprava, diskuse, výuka je doplněna ukázky práce s počítačovými programy a materiály pro rozvoj komunikační schopnosti
Metody hodnocení
Vyžadována 70% účast; závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška; reflexe seminární práce (zadání seminární práce bude upřesněno při prvním setkání)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Pokračování ve zvolené specializaci logopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/SPk304