SPk330 Obor: Psychopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SPk329 Obor: Psychopedie 1
Úspěšné absolvování předmětu SPk329 Obor: Psychopedie 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si současné pojetí terminologie v oblasti pedagogiky osob s poruchami autistického spektra a Downovým syndromem, aktuální poznatky o genetických a metabolických poruchách, systému edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve vybraných evropských zemích, včetně inkluzivního vzdělávání a osobnosti osob s poruchami autistického spektra a Downovým syndromem.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s poruchami autistického spektra;
- schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků s poruchami autistického spektra a Downovým syndromem;
- ovládat práci s žáky s poruchami autistického spektra na úrovni asistenta pedagoga.
Osnova
  • 1. Genetické poruchy. Metabolické poruchy. Chromozomální aberace. 2. Psychické poruchy. Schizofrenie. 3. Komunitní formy péče o lidi s mentálním postižením. Chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením. 4. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v evropských zemích. 5. Poruchy autistického spektra (PAS). 6. Downův syndrom (DS).
Literatura
  • Bazalová, B. (2006) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: Masarykova univerzita.
  • Bazalová, B. (2017) Autismus v edukační praxi. Praha: Portál.
  • Blehová, B. (1963) Fenylketonurie. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství.
  • Hoffmann, G. F., Nyhan, W. L., Zschocke, J., Kahler, S. G., Mayetapek, E. (2006) Dědičné metabolické poruchy. Praha: Grada.
  • Hyánek, J. a spol. (1990) Dědičné metabolické poruchy: základní biochemické, klinické a genetické aspekty. Praha: Avicenum.
  • Selikowitz, M. (2011) Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál.
  • Švarcová, I. (2011) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
  • Thorová, K. (2016) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2014) Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
Výukové metody
Přednáška s aktivní účastí studentů.
Metody hodnocení
Recenze na film s psychopedickou tematikou. Aktivní účast (80 %). Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují studenti psychopedie + somatopedie, nebo + oftalmopedie, nebo + etopedie (sekce A2 + sekce B2 / + sekce B3 / + sekce B4).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.