SPk404 Obor: Surdopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Petra Kaválková (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Poskytovatelé Specifické podpory výuky
Ing. Mgr. Marek Mrázek (přepisovatel)
Bc. Dana Peňázová (tlumočník)
Garance
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk404/01: So 15. 10. 8:00–13:50 učebna 60, So 5. 11. 8:00–13:50 učebna 60, So 12. 11. 8:00–13:50 učebna 60, So 3. 12. 8:00–13:50 učebna 60, P. Kaválková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života. Bude se umět orientovat v možnostech diagnostiky sluchových vad; bude umět vyjmenovat typické odchylky ve vývoji řeči u osob se sluchovým postižením; bude umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u těchto osob a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; bude se orientovat v možnostech kompenzace sluchových vad a bude umět vyjmenovat kompenzační pomůcky využívané osobami se sluchovým postižením. Zároveň si osvojí jednoruční i dvouruční prstovou abecedu, Lormovu abecedu a základy českého znakového jazyka na jednoduché konverzační úrovní v základních oblastech. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
Výstupy z učení
- student zná specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života;
- student má teoretické a praktické dovednosti v oblasti edukace dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením;
- student dokáže charakterizovat jednotlivé komunikační systémy osob se sluchovým postižením, osvojí si základy některých těchto komunikačních systémů;
- student specifikuje kdo je osoba s duálním smyslovým postižením, charakterizuje specifika výchovy a vzdělávání osob s hluchoslepotou.
Osnova
  • - Úvod do surdopedie
  • - Historie péče o jedince se sluchovým postižením
  • - Sluch
  • - Metody vyšetření sluchu
  • - Řeč, hlas, artikulace jedinců se sluchovým postižením
  • - Komunikace osob se sluchovým postižením
  • - Sluchová protetika
  • - Raná péče – zajištění včasné intervence
  • - Možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením
  • - Komunita Neslyšících
  • - Profesní uplatnění osob se sluchovým postižením
  • - Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením
  • - Hluchoslepota
Literatura
    doporučená literatura
  • Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob. Předpis č. 423/2008 Sb., Úplné znění zákona č. 155/1998 Sb., o znakové řeči a o změně dalších zákonů, jak vyplývá ze změn provedených zákonem č. 384/2008 Sb.
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál. 191 stran. ISBN 9788026209447. 2015. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra. 375 stran. ISBN 9788090386327. 2014. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. In Pipeková, J. et. al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené. Brno: Paido. s. 141-156, 15 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-7315-198-0. 2010. info
  • ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA a KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál. 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6. 2007. info
  • LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido. 156 s. ISBN 8073150387. 2003. info
  • HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. 395 s. ISBN 8072160966. 1999. info
  • HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. 321 s. ISBN 8072160753. 1998. info
    neurčeno
  • STRNADOVÁ, Věra. Jaké je to neslyšet : doplňková četba pro studenty speciální pedagogiky. Illustrated by Z. Košátková. 1. vyd. Praha. 165 s. 1995. info
Výukové metody
Studium odborných textů a dalších poskytnutých materiálů, diskuse, příklady z praxe, studium a rozbor případových studií. Zpracování průběžných praktických úkolů.
Metody hodnocení
Plnění průběžných úkolů, závěrečný test a ústní zkouška.
Informace učitele
www.detskysluch.cz
www.cktzj.com


www.ruce.cz


www.ticho.cz


www.pevnost.com


www.lorm.cz


www.teiresias.muni.cz


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPk404