SPk530 Logopedie a surdopedie 2 - NKS

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SPk528 Logopedie a surdopedie 1 - NKS
Intaktní komunikační schopnost, absolvování předmětu SP: Logopedie a surdopedie 1 NKS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je studenty seznámit s poznatky z oblasti diagnostiky a realizace terapeutických postupů u vybraných forem narušené komunikační schopnosti, studenti se dále seznámí s možnostmi spolupráce s rodinou, školou a dalšími odborníky v rámci komplexního přístupu.
Výstupy z učení
• Student zná klasifikaci, etiologii a symptomatologii vybraných forem narušené komunikační schopnosti;
• orientuje se v diagnostických přístupech a metodách u vybraných forem narušené komunikační schopnosti;
• orientuje se v terapeutických přístupech a metodách u vybraných forem narušené komunikační schopnosti;
• zná možnost mezioborové spolupráce.
Osnova
  • • Poruchy fluence řeči – koktavost a breptavost – etiologie, symptomatologie, klasifikace; diagnostické a terapeutické přístupy, podpora osob s obtížemi v plynulosti řeči.
  • • Poruchy zvuku řeči – rhinolalie a palatolalie – etiologie, symptomatologie, klasifikace; diagnostické a terapeutické přístupy, organizace mezioborové spolupráce.
  • • Specifika logopedické intervence u dětí s orofaciálním rozštěpem, spolupráce s rodiči.
  • • Neurogenní poruchy – afázie – etiologie, symptomatologie, klasifikace; diagnostické a terapeutické přístupy.
  • • Specifika individuální a skupinové terapie, spolupráce s rodinnými příslušníky.
  • • Poruchy článkování řeči – dyslalie a dysartrie – etiologie, symptomatologie, klasifikace; diagnostické a terapeutické přístupy.
  • • Mezioborová spolupráce, rehabilitační a další terapeutické přístupy.
  • • Symptomatické poruchy řeči – specifika diagnostiky a terapie narušené komunikační schopnosti u osob se smyslovým, mentálním, tělesným postižením.
  • • Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika systémů, specifika výběru vhodného komunikačního systému
Literatura
    povinná literatura
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 9788073679019. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 8071788015. info
    doporučená literatura
  • ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
  • CSÉFALVAY, Zsolt a Viktor LECHTA. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Translated by Magda Wdowyczynová. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 228 stran. ISBN 9788026203643. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011, 190 s. ISBN 9788073679774. info
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
  • LECHTA, Viktor. Koktavost : integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010, 333 s. ISBN 9788073676438. URL info
  • KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Translated by Anna Fejglová. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 203 stran. ISBN 9788024722641. info
  • NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073671594. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, praktická cvičení.
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška; zpracování případové studie klienta s narušenou komunikační schopností – návrh postupu rozvoje komunikační schopnosti
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět si zapisují všichni, mimo neslyšících studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.