SPk554 Souběžné postižení více vadami 2 - více vad, zrakové postižení

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Porozumět a umět aplikovat poznatky z oboru pedagogika jedinců s více vadami v praxi. Prohloubit si znalosti z oborů oftalmopedie, psychopedie a somatopedie a spojit si je se znalostmi z psychologie, sociologie a medicínských oborů (neurologie, ortopedie, fyzioterapie, psychiatrie, oftalmologie, ORL foniatrie).
Výstupy z učení
Student bude schopen pracovat se speciálně pedagogickými metodami (diagnostickými a edukačními) a uplatňovat podpůrná opatření při intervenci osob s těžkým a souběžným postižením více vadami.
Osnova
  • • Terapie a terapeutické přístupy (animoterrapie, koncept bazální stimulace, snoezelen).
  • • Komunikace osob s těžkým zdravotním postižením (obecná charakteristika, prostředky komunikace, podpora komunikace, alternativní a augmentativní komunikace).
  • • Komunikace osob s těžkým zrakovým postižením (Braillovo písmo – česká sada Braillova písma, Braillský kód, pomůcky pro výuku a zápis Braillova písma, výuka Braillova písma u dětí a později osleplých, specifika výuky u osob s více vadami).
  • • Zrakové postižení jako součást komplexu více vad – vymezení a variabilita skupiny postižených, etiologie, syndromy, prevalence.
  • • Speciálně pedagogická diagnostika u žáků se zrakovým postižením a více vadami (funkční vyšetření zraku, diagnostika ostatních smyslů, diagnostika psychosociální)
  • • Poskytovaná podpora u dětí s těžkým zrakovým postižením - metodika aktivního učení Lilli Nielsenové ad.
  • • Rodina dítěte s postižením - reakce rodičů na postižení, sourozenci postiženého jedince, postižení jako náročná životní situace – techniky řešení.
  • • Problematika okruhu problému u osob s PAS – charakteristika, specifika v edukaci, institucionální vzdělávání, poradenství, komplexní speciálně pedagogická diagnostika, podpora.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. 2016. info
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 222 stran. ISBN 9788024630717. 2015. URL info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Jan MICHALÍK, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Petra JURKOVIČOVÁ, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie : teoretické základy a metodika. 5. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6. 2013. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 279 s. ISBN 978-80-210-5930-6. 2012. info
  • BARTOŇOVÁ, M. a BAZALOVÁ, B. a PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. 2. vyd. Brno : Paido, 2007. 150 s. ISBN 978-80-7315-161-4. 2007. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. 2007. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha. 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. 2007. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogické poradenství a intervence. In Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. první. MU Brno: SURSUM Tišnov. s. 119-139. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. 2006. info
  • Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Edited by Dagmar Opatřilová. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 292 stran. ISBN 8021039779. 2006. info
Výukové metody
Aktivní účast
Přednášky a diskusní semináře. Anotace publikace na téma z daného oboru.
Metody hodnocení
Písemný test, 30 otázek, 60 % úspěšnost
Informace učitele
Další literatura a požadavky vyučujícího budou vždy na začátku semestru upřesněny

Doporučená literatura
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. 2.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 180 stran. ISBN 9788021045750.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 66 s. ISBN 8085931508.
VALENTA, Milan a Olga KREJČÍŘOVÁ. Psychopedie : kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Vyd. 1. Olomouc: Netopejr, 1997. 193 s. ISBN 8090205798.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. 146 s. ISBN 8021038195.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021.