SPkK60 Oftalmopedie - tyflorehabilitace a edukace

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 23. 9. 7:30–14:40 učebna 57, So 14. 10. 7:30–14:40 učebna 57, So 4. 11. 7:30–14:40 učebna 57, So 18. 11. 7:30–14:40 učebna 57, So 9. 12. 7:30–14:40 učebna 57
Předpoklady
Absolvování základů oftalmopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá teoretické znalosti z oblasti specifik osobnosti, tyflorehabilitace a edukace osob se zrakovým postižením. Dále budou posluchači seznámeni s poradenskými zařízeními pro žáky a studenty s postižením zraku v České republice.
Osnova
  • • Edukace osob s těžkým zrakovým postižením, terminologická východiska. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení. • Psychický vývoj osob s těžkým zrakovým postižením. Práce se školní skupinou, jejíž součástí je osoba s těžkým zrakovým postižením. • Krizová intervence u osob vyrovnávajících se se získaným zrakovým postižením. Podpora rodiny. • Podpora autonomie u osob s vrozeným těžkým postižením zraku. Spolupráce s rodinou. • Žáci a studenti se zrakovým postižením (vývojová specifika, diagnostika potřeb dle druhu zrakového postižení a míry funkčního vidění, komunikace s osobami se zrakovým postižením, speciální pomůcky). • Předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. • Základní škola. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. • Systém tyflorehabilitace v ČR. Poradenská zařízení a poskytovatelé sociálních služeb pro osoby s postižením zraku. • Didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků se zrakovým postižením. • Speciální pomůcky a pomůcky pro výuku žáků a studentů s těžkým zrakovým postižením. • Komunikace s osobami s těžkým zrakovým postižením, prostorová orientace a samostatný pohyb. • Provázení osob s těžkým zrakovým postižením. Speciálněpedagogické poradenství a intervence u dětí a žáků s těžkým postižením zraku. • Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob se zrakovým postižením. Pracovní uplatnění osob s těžkým zrakovým postižením. • Význam sociální a pracovní rehabilitace v edukaci žáků a studentů se zrakovým postižením. Identifikace a odstraňování bariér vzdělávacího procesu. • Edukační prostředí a podpůrná opatření pro žáky s těžkým postižením zraku.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra. Specifika ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Specific Features in Teaching Pupils with Special Educational Needs in an Inculusive Learning Environment in Primary Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 155-171. ISBN 978-80-210-6646-5. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
    doporučená literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 203 stran. ISBN 9788021080911. info
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • VRUBEL, Martin. Vidí váš žák na tabuli? aneb Nepozornost může být způsobena i zrakovou vadou. Komenský. Masarykova univerzita, 2013, roč. 137, č. 03, s. 30-33. ISSN 0323-0449. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ a Lenka DOLEŽALOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013, 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7. info
  • RÖDEROVÁ, Petra. Edukace a profesní příprava osob se zrakovým postižením. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozšíř. vyd. Brno: Paido Brno, 2010, s. 273-288. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 659 s. ISBN 9788086723495. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018.