SPp131 ICT - Special eduration

Faculty of Education
Spring 2021
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught online.
Teacher(s)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with the possibilities of computer support of people with disabilities, taking into account their specific needs according to the type of their disabilities (visual impairment, hearing impairment, physical disability, specific learning disabilities ...).
Learning outcomes
• the student is oriented in the field of assistive, information and communication technologies
• knows the terms of text creation for disadvantaged readers
• can design a procedure for selecting the appropriate aid or technology
Syllabus
  • • Assistive technologies.
  • • Computer communication for people with disabilities (emails, chat, blogs, Twitter, Skype, Google).
  • • ICT in Framework Educational Programs.
  • • Computer, digital, media and information literacy.
  • • Preparation of texts for disadvantaged readers + fundamentals of typography (document design, font, paragraphs, pages, rate rules).
  • • Creating comprehensible presentations (text editing, image editing, inserting objects - images and sound, page background, text color, ...).
  • • Web 2.0 (Interactive Web Services).
  • • Web accessibility issues (content, formatting, control, spreadsheet, image tagging, video, site naming, ...).
  • • Electronic learning support (e-learning).
  • • Special computing aids for working with computers.
  • • Special software.
  • • IT and human health.
Literature
    required literature
  • PITNEROVÁ, Pavla. Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Role of Framework Educational Programmes in Developing Digital Literacy of Pupils with Special Educational Needs). Media4u Magazine. Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016, p. 1-5. ISSN 1214-9187. info
  • ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
    recommended literature
  • Sak, P. a kol. (2007) Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál.
  • Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání: Brusel.
  • DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
  • HORNÝ, Stanislav. Počítačová typografie a design dokumentů. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 279 s. ISBN 8071694878. info
    not specified
  • Zákon č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání
  • Vyhláška č. 388/2011 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
  • MŠMT. (2014) Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020.
  • Zákon č. 329/2011 Sb. o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
  • Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) č. 561/2004 Sb., a jeho novela č. 82/2015 Sb.
  • http://www.helpnet.cz/
Teaching methods
Expert text study, discussion of expert texts and practical examples.
Assessment methods
Contribution to the discussion in the form of electronic contributions to the subject forum. Retrieval of expert text from selected area of ICT or AT in connection with special pedagogy. The text will be technically and professionally correct (at least 10 pages, embedded objects). The rating is usually composed of 4 criteria, each rated 10 points. Successful mastering requires at least 70%. Criteria for evaluation: factual accuracy, text comprehension, modification and appearance, insertion of work in the IS of the IS.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2020, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2021/SPp131