SPp205 Inclusive Education of Pupils with Behavioural Disorders

Faculty of Education
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petra Segeťová (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SPp205/01: Thu 14:50–18:20 centrum, P. Segeťová, V. Vojtová
Prerequisites
states exam subject: Education of children with behaviour disorder
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to introduce the historical/theoretical concepts in education and intervention of children with emotional and behavioral difficulties/disorders. The part of the subject is to create proinclusive project in the team of students.
Syllabus
  • Historical approaches to the issues of emotional and behavioural disorders (EBD) Special eduactional, integartive, inclusive approach Inclusive approach to special needs education of children with EBD Resilience, socio-cultural theory Vygotski as a source of informed intervention A system level as a source for intervention An individual as a source for intervention Project objectives, planning strategies, project introduction presentation.
Literature
    required literature
  • MIKOVÁ, Šárka and Jiřina MAJEROVÁ. Typologie osobnosti u dětí : využití ve výchově a vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 220 stran. ISBN 9788026208747. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 pp. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
    recommended literature
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi (Intervention for Inclusion). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 pp. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • MAREŠ, Jiří. Posttraumatický rozvoj člověka. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 198 stran. ISBN 9788024730073. URL info
  • VRTIŠKA, Jan. Projekty ve třídě, projekty ve škole : environmentální výchova, vzdělávání a osvěta v praxi. 1. vyd. Praha: Lumen Vitale - Centrum vzdělávání, 2010, [36] s. ISBN 9788090486287. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Jiří NĚMEC. Inkluzivní vzdělávání jako faktor socializace dětí se sociálním znevýhodněním (Inclusive Education as a Factor of Socialization of the Pupils with Social Disadvantages). In NĚMEC, Jiří and Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1st ed. Brno: MUNI PRESS, 2009, p. 21-38, 17 pp. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
  • Dítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info
Teaching methods
Lectures, seminar work, class discussions, group project - team work, presentation, evaluation.
Assessment methods
Presentation of final project, written evaluation of the other team. Written essay on the topic from the lectures. 60:40
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti specializace etopedie.
The course is also listed under the following terms Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/SPp205