SPp301 Komunikace osob se sluchovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marína Štibrányiová (přednášející)
Mgr. Bc. Martin Kulda (cvičící)
Garance
PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 15:00–16:50 učebna 60
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SPp301/01: Út 16:00–17:50 učebna 58, M. Kulda, M. Štibrányiová
SPp301/02: Út 18:00–19:50 učebna 58, M. Kulda
Předpoklady
Zapisují všichni studenti kromě studentů psychopedie s etopedií nebo speciální andragogikou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si osvojí základy v oblasti různých komunikačních technik užívaných při kontaktu s jedinci se sluchovým postižením. Požadována bude aktivní účast ve výuce. Cílem předmětu je seznámit studenty s nabídkou komunikačních systémů vhodných pro jedince se sluchovým postižením a vhodností jejich užití dle typu a stupně sluchové vady a dle individuálních potřeb jedince. Student bude seznámen se základními pravidly pro komunikaci s jedincem se sluchovým postižením při využití různých komunikačních systémů, příp. v situaci, kdy je využíván tlumočník. Student bude dále seznámen s problematikou recepce a produkce psaného jazyka u neslyšících, odezírání a s využitím vizuálně-motorických komunikačních systémů ve vzdělávání Dále budou prezentovány možnosti a specifika intrakulturní a interkulturní komunikace jedinců se sluchovým postižením. Očekávané výstupy:  student zná dostupné komunikační systémy pro jedince se sluchovým postižením;  umí využít vybrané komunikační systémy v praxi;  orientuje se v potížích v oblasti recepce a produkce českého jazyka u neslyšících a schopnost odůvodnění těchto obtíží;  orientuje se v nabídce tlumočnických služeb pro osoby se sluchovým postižením
Výstupy z učení
Student zná dostupné komunikační systémy pro jedince se sluchovým postižením; umí využít vybrané komunikační systémy v praxi; orientuje se v potížích v oblasti recepce a produkce českého jazyka u neslyšících a schopnost odůvodnění těchto obtíží; orientuje se v nabídce tlumočnických služeb pro osoby se sluchovým postižením.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):  Komunikační systémy osob se sluchovým postižením.  Ontogenetický vývoj řeči u jedinců se sluchovým postižením.  Raná komunikace u dítěte se sluchovým postižením ve slyšící a neslyšící rodině.  Rozvoj komunikačních dovedností u dětí se sluchovým postižením.  Český jazyk v komunikaci neslyšících.  Recepce a produkce psaného jazyka u neslyšících.  Možnosti úpravy textu pro čtenáře se sluchovým postižením.  Odezírání.  Vizuálně-motorické komunikační systémy.  Český znakový jazyk – teoretické základy.  Bilingvismus neslyšících.  Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením.  Intrakulturní a interkulturní komunikace u jedinců se sluchovým postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
    neurčeno
  • KRAHULCOVÁ, Beata. Dyslalie. Praha: Beakra, 2007, 188 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, aktivní účast ve výuce, plnění průběžných úkolů během semestru.
Metody hodnocení
Písemná zkouška (úspěšnost 70 %), praktická zkouška a ústní zkouška.
Informace učitele
inná literatura Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. Krahulcová, B. (2014) Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra. Doporučená literatura Doležalová, L. Manuál základních postupů jednání při kontaktu se studentem se sluchovým postižením na vysoké škole: příloha na CD. In Doležalová, L. (2012) Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU. Komorná, M. (2008) Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. Langer, J. (2007) Komunikace osob se sluchovým postižením (DVD). Olomouc: UP PdF. Langer, J., Ptáček, V., Dvořák, K. (2004) Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk (DVD, 4 díly). Olomouc: UP PdF. Slánská Bímová, P., Okrouhlíková, L. (2008) Rysy přirozených jazyků. Český znakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. Vysuček, P. (2008) Prstová abeceda v českém znakovém jazyce – praktická cvičení (DVD). Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti surdopedie a logopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.