SPp306 Specializace: Oftalmopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Absolvování základů oftalmopedie a kurzu specializace Oftalmopedie 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie na úrovni bakalářského studia se zaměřením na vliv zrakového postižení na kvalitu života. Předmět studenty seznámí s možnostmi poradenství a intervence u osob s postižením zraku v jednotlivých věkových obdobích.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité oblasti vlivu postižení zraku na kvalitu života člověka dle věkových období;
- určit a popsat současné možnosti poradenství a intervence se zaměřením na věková období;
- popsat faktory, jež ovlivňují výběr speciální pomůcky pro zvládání samostatného života;
- aplikovat v praxi základní doporučení pro doprovázení osoby s postižením zraku a doporučení pro samostatný pohyb a orientaci v prostoru člověka s těžkým postižením zraku;
Osnova
  • 1. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince a na psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte.
  • 2. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
  • 3. Raná péče - teoretická východiska rané péče, formy a služby RP, podpora dítěte a podpora jeho rodiny.
  • 4. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním - poradenství a intervence v tomto věkovém období)
  • 5. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Specifika podpora SVP těchto žáků, poradenství, opatření.
  • 6. Speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků s postižením zraku.
  • 7. Předprofesní a profesní příprava žáků s postižením zraku - profesní poradenství.
  • 8. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
  • 9. Poradenství - poskytovatelé sociálních služeb a jejich nabídka pro osoby starší 15 let.
  • 10. Kombinované postižení - poradenství a intervence. Hluchoslepota.
  • 11. Orientace v prostoru a samostatný pohyb osob s postižením zraku - poradenství a pomůcky.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. 2007. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 9788024418575. 2007. info
  • KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido. 41 s. ISBN 8085931249. 1996. info
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Metody ve vyučování žáků s mentálním postižením se zaměřením na čtení a psaní In Bartoňová, M., Pipeková, J., Vítková, M. eds. Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido. 26 s. ISBN 978-80-7315-256-7. 2016. info
  • KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál. 174 s. ISBN 9788026207825. 2015. info
  • SCHINDLEROVÁ, Olga. Na ruce si nevidím : praktické dovednosti pro život se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Okamžik. 230 s. ISBN 9788086932101. 2007. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 9788024418575. 2007. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno. 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. 2004. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o. 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. 2004. info
Výukové metody
Seminář. Videa, prezentace, diskuse.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení zkoušky (70% správných odpovědí), seminární práce, prezentace na zvolené téma. Účast min. 70%.
Informace učitele
Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Pokračování ve specializaci oftalmopedie a psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.