SPp309 Specializace: Rehabilitace osob se zdravotním postižením 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Michaela Sosíková, Ph.D. (cvičící), Mgr. Jitka Halešová (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp309/01: Po 8:00–9:50 Nem. u sv. Anny, M. Sosíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Rehabilitace zdravotně postižených 2 je seznámení studentů s pojmy ergoterapie - ergodiagnostika, ergoterapie kondiční skupinová, ergoterapie individuální cílená (specifická), výběr činností podle poškození, výcvik obratnosti, rozsah pohybu svalové síly, vytrvalosti při činnosti horních končetin, výcvik sebeobsluhy, výcvik denních činností. Po úspěšném absolvování se student orientuje v základních pojmech ergoterapie a ergonomie. Zná pomůcky určené pro zdravotně postižené - pro správný sed, vertikalizační pomůcky, pomůcky pro výcvik sebeobsluhy a denních činností.
Osnova
  • Okruhy: Základy ergonomie - pojem ergonomie, hodnocení pracovního místa, čtení, psaní, práce s počítačem, klávesnice, myš, pracovní deska, židle, opěra dolních končetin, opěra horních končetin, prostor pro dolní končetiny, prostor pro horní končetiny, opěra zápěstí, zorný úhel, zorná vzdálenost, výška obrazovky počítače, hodnocení profesiogramu, pracovní poradenství, pomůcky pro zdravotně postižené pro správný sed, vertikalizační pomůcky, pomůcky pro výcvik sebeobsluhy a denních činností.
Literatura
    doporučená literatura
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství :struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 159 s. ISBN 80-7178-197-5. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Teoretická příprava a praktické cvičení v rehabilitačním zařízení.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Informace učitele
http://ped.muni.cz/wsedu
Odborná literatura: HABŠUDOVÁ, M. Špeciálne pomocky - kompenzačné, rehabilitačné, ortopedické. PÚCHOV, 1998. ISBN 80-968099-4-6. KUBÍČ, KUBÍČOVÁ, Z. Pomůcky pro tělesně postižené. Praha: Septima, 2001. HINTNAUS, L., HINTNAUSOVÁ, M. Účast rodičů při ergoterapii dětí se zdravotním postižením - proč a jak pomáhat úspěšnosti léčby. Praha: IPPP, 1900. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. Kontakt na vyučující: michaela.sosikova@fnusa.cz prim.MUDr.M.Sosiková zástupce přednosty pro LPP Klinika funkční diagnostiky a rehabilitace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Pokračování ve specializaci somatopedie a psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.