SPp332 Obor: Etopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SPp331 Obor: Etopedie 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem obou částí dvousemestrové specializace v etopedii je kompetentní znalost speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii, v aplikaci jejích postupů v edukační praxi škol i v zařízeních preventivně výchovné péče a pro výkon ústavní a ochranné výchovy. V předmětu je kladen důraz na aktivní participaci studentů během výuky, na individuální přípravu (čtení textů a psaní jejich reflexí), na rozvíjení schopnosti nahlížet etopedickou problematiku kriticky a kreativně - samostatně i ve spolupráci s kolegy.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o souvislostech poruch chování a emocí, o rizikových i protektivních faktorech ovlivňujících rozvoje PCHE, o jejich projevech a formách, o edukačních potřebách dětí v riziku/s poruchou chování. Budou se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení.
Osnova
  • 1. Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování (škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, efektivita výuky, individuální výchovný program, individuální výchovný plán, individuální plán rozvoje, standardy péče (ÚV/OV, SVP).
  • 2. Poruchy chování spojená s agresí – agresivita a agrese, vandalismus, loupež, šikana, kyberšikana
  • 3. Poruchy chování spojené s konfliktem - lež, záškoláctví, krádeže
  • 4. Problematika kriminality mládeže (dětí a mladistvých).
  • 5. Trestní odpovědnost mládeže, probace a mediace, alternativy trestů a alternativní tresty, vězeňství.
  • 6. Poruchy chování spojené se závislostí - závislostní chování
  • 7. Syndrom CAN, edukační kontext, vztah k rozvoji PCHE.
  • 8. Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin
  • 9. Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD. Vztah SPCH a PCHE.
  • 10. Přístupy ke klasifikacím poruch emocí a chování
  • 11. Vliv vrstevnického okolí na dospívající v riziku/s problémem/s poruchou chování. Identifikace, vzory. Subkultury mládeže.
Literatura
    povinná literatura
  • Kauffman, J. M., & Brigham, F. J. (2009). Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press.
  • ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
    doporučená literatura
  • ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 2., přepracované vydání. Praha: Grada, 2014, 186 stran. ISBN 9788024746395. URL info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
Výukové metody
Teoretická příprava, interaktivní diskuse, stáže ve školských výchovných zařízeních, seminář.
Metody hodnocení
- docházka a aktivní účast na seminářích
- individuální příprava
- četba a reflexe četby – 5 textů, reflexe každého textu v rozsahu 1 normostrana
- ve dvojicích - příprava diskuse o studovaných textech
- ve skupině - příprava a realizace skupinového projektu, zpětná vazba mezi skupinami
- vedení individuálního portfolia
- ústní zkouška
Informace učitele
Další literatura
Fischer, S., & Škoda, J. (2009). Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů (Vyd. 1.). Praha: Grada.
Fontana, D. (1997) Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje (Vyd. 1.). Praha: Portál.
Kauffman, J. M., & Landrum, T. J. (2013). Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth (10th ed.). Boston: Pearson Education.
Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese (Vyd. 7., V Portálu 6.). Praha: Portál.
Kyriacou, C. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole (Vyd. 1.). Praha: Portál.
Matoušek, O. (1999). Ústavní péče (Vyd. 2. přeprac. a rozš.). Praha: Sociologické nakladatelství.
Matoušek, O., & Matoušková, A. (2011). Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže (Vyd. 3., aktualiz.). Praha: Portál.
Miovský, M., & Bártík, P. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie (Vyd. 1.). Praha: VFN v Praze.
Ondráček, P. (2003) Františku, přestaň konečně zlobit, nebo…. Praha: ISV.
Pelikán, J. (2004). Výchova pro život (2. přeprac. a rozš. vyd.). Praha: ISV nakladatelství.
Petty, G. (2008). Moderní vyučování (Vyd. 5.). Praha: Portál.
Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování (Vyd. 4.). Praha: Portál.
Smolík, J. (2010). Subkultury mládeže: uvedení do problematiky (Vyd. 1.). Praha: Grada.
Střelec, S. (Ed.). (2005). Studie z teorie a metodiky výchovy (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita v Brně.
Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí (Vyd. 1.). Praha: Portál. Vojtová, V. (2008). Kapitoly z etopedie. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti I (2., přeprac. a rozš. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
Vojtová, V. (2008). Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
Vojtová, V. (2010). Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
Vojtová, V., & Červenka, K. (2012). Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování: Educational needs of children at risk and with behavioural disorders (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Pokračování oboru Etopedie, pro studenty etopedie a psychopedie Zapisují studenti psychopedie a etopedie (sekce A2 a sekce B2).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022.