SPp554 Souběžné postižení více vadami 2 - více vad, zrakové postižení

Pedagogická fakulta
podzim 2023

Předmět se v období podzim 2023 nevypisuje.

Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Absolvována specializace Souběžné postižení více vadami 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je prohloubit znalosti v oblasti vzdělávání a intervence u osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami se zaměřením na specifika edukace.
Výstupy z učení
Student bude schopen pracovat se speciálně pedagogickými metodami (diagnostickými a edukačními) a uplatňovat podpůrná opatření při intervenci osob s těžkým a souběžným postižením více vadami.
Osnova
  • 1. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 2. Edukace žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami - intervenční opatření, technická podpora. 3. Specifika edukace, determinanty edukace u žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 4. Vývojové zvláštnosti u jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 5. Podpora dítěte s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 6. Specifika v procesu učení u žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 7. Rozvoj myšlení, paměti, představivosti. 8. Stimulace v oblasti sebeobsluhy a orientace v prostoru. 9. Specifika diagnostiky u žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 10. Strategie a tvorba individuálního vzdělávacího plánu. 11. Autismus – vymezení, charakteristika triády postižení. 12. Autismus – specifika diagnostiky, význam mezioborové spolupráce. 13. Autismus – specifika v edukaci, strategie podpory, TEACH program. 14. Autismus – nové přístupy v edukaci, Son- rice přístup, Model SCERTS. 15. Autismus – specifika v oblasti komunikace. 16. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení. Vliv postižení zraku na psychické procesy a na každodenní život. 17. Podpora a intervence u osob se zrakovým postižením v komplexu více vad - specifické kompetence a pomůcky. Aktivní učení. 18. Specifika edukace žáků se zrakovým postižením v komplexu více vad. 19. Zrakové postižení - speciálně pedagogická diagnostika, zraková terapie a rehabilitace zraku u osob s kombinovaným postižením. 20. Komunikace a přístup k informacím u osob se zrakovým postižením v komplexu více vad.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. 2016. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 146 s. ISBN 8021038195. 2005. info
  • PRIZANT, Barry M. a Thomas FIELDS-MEYER. Jedineční lidé : jiný pohled na autismus. Translated by Tomáš Hakr. Vydání první. Praha: Argo. 221 stran. ISBN 9788025732533. 2020. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 279 s. ISBN 978-80-210-5930-6. 2012. info
  • RÖDEROVÁ, Petra. Speciálněpedagogická diagnostika oftalmopedická. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 54 s. ISBN 978-80-210-9590-8. 2019. Čítárna Munispace info
    doporučená literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1. 2015. info
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 48 s. ISBN 8021032049. 2003. info
Výukové metody
Interaktivní semináře, diskuse, příklady dobré praxe, videa.
Metody hodnocení
Ústní závěrečná zkouška.
Informace učitele
Další literatura a požadavky vyučujícího budou vždy na začátku semestru upřesněny.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.