SPpK06 Logopedie 3 - speciálněpedagogická diagnostika

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPpK06/01: Po 10:00–13:50 učebna 52, B. Chleboradová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá základní poznatky o diagnostice narušené komunikační schopnosti a metodách, které lze v rámci speciálně pedagogické, logopedické diagnostiky použit. V rámci předmětu budou prezentovány možnosti mezioborové spolupráce v realizaci diagnostického procesu, student se seznámí se specifiky spolupráce s klientem, rodiči apod. Výuka zahrnuje teoretické i praktické vstupy v podobě analýzy případových studií, zpracování materiálů a pomůcek, které je možné v diagnostickém procesu využít.
Výstupy z učení
• student se orientuje v možnostech mezioborové spolupráce v rámci komplexní diagnostiky narušené komunikační schopnosti a poradenství poskytovaném cílové skupině – dětem a žákům s narušenou komunikační schopností;
• zná základní postupy diagnostiky narušeného komunikační schopnosti;
• umí popsat základní metody diagnostiky narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • • Vymezení problematiky narušené komunikační schopnosti.
  • • Model logopedického vyšetření.
  • • Obecné postupy logopedického vyšetření.
  • • Mezioborová spolupráce.
  • • Spolupráce s dítětem, žákem s narušenou komunikační schopností.
  • • Charakteristika metod a postupů využívaných v naší logopedické praxi.
  • • Metody a postupy využívané v diagnostice porozumění řeči.
  • • Metody a postupy využívané v diagnostice řečové produkce.
  • • Metody a postupy využívané v diagnostice dílčích složek.
  • • Tvorba záznamového archu.
  • • Případové studie – prezentace diagnostických postupů, diskuse.
  • • Prezentace pomůcek a materiálů – diskuse.
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 8071788015. info
    doporučená literatura
  • BOČKOVÁ, Barbora. Analýza komunikační schopnosti dětí a žáků - možnosti v diagnostice vývoje řeči. In KLENKOVÁ, J. et al. Jedinci s narušenou komunikační schopnosti a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 53-72. ISBN 978-80-210-6652-6. info
  • BOČKOVÁ, Barbora a Jiřina KLENKOVÁ. Přístupy k diagnostice vývoje řeči u dětí a žáků s narušenou komunikační schopností v předškolním věku a v období zahájení školní docházky. In Vítková, M., Opatřilová, D. Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. Inclusive Education of Students with Health Disabilities in Primary School. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Studen. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, s. 36 - 44. ISBN 978-80-7315-216-1. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212. ISBN 9788025118290. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
    neurčeno
  • Další tituly odborné literatury jsou uvedeny níže
Výukové metody
seminář, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
Zpracování případové studie, zpracování pomůcek a materiálů dle pokynů vyučující a jejich prezentace během rozpravy; předmět je ukončen testem (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75 % správných odpovědí), ústní zkouška.
Informace učitele
Bytešníková, I., Horáková, R., Klenková, J. (2007) Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
Dvořák, J. (1998) Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica.
Dvořák, J. (1999) Slovní patlavost-verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica.
Gangale, D. C. (2004) Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing.
Klenková, J. (2000) Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově opožděných dětí. Brno: Paido.
Lechta, V. (2004) Koktavost. Praha: Portál.
Lechta, V. a kol. (2005) Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
Lechta, V. (2002) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
Lechta, V. (1990) Logopedické repetitorium. Bratislava.
Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecifický narušený vývin reči. Bratislava.
Lechta, V. (1990) Logopedické repetitorium. Bratislava.
Monatová, L. (2000) Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido.
Neubauer, K. (1997) Poruchy řečové komunikace u dospělých osob. Asociace klinických logopedů ČR.
Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
Přinosilová, D. (2000) Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU.
Vašek, Š. (1984) Špeciálněpedagogická diagnostika a prognostika. Bratislava.
Vohradník, M. (2001) Poruchy řečové komunikace u velofaryngeální insuficience. Dolní Břežany: Scriptorium.
Časopisy:
Speciální pedagogika, časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Vydává PdF UK v Praze.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.