SPpK51 Diagnostické domény jedinců s tělesným postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPpK51/01: Po 18. 2. 9:00–12:50 učebna 51, Po 25. 2. 9:00–12:50 učebna 51, Čt 7. 3. 10:00–13:50 učebna 51, Čt 14. 3. 10:00–13:50 učebna 51, Čt 21. 3. 10:00–13:50 učebna 51, Čt 28. 3. 10:00–13:50 učebna 51, Čt 4. 4. 10:00–13:50 učebna 51, I. Jůzová, D. Opatřilová
Předpoklady
75 % účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: • seznámit studenty s vyšetřovacími postupy u žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním • vysvětlit a popsat posuzované domény u žáků s tělesným postižením, které se užívají při speciálněpedagogické diagnostice v běžných základních školách v rámci inkluzivního vzdělávání
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: - student se orientuje v nové škále diagnostických domén - dokáže využívat nové postupy při diagnostice u žáků s tělesným postižení a závažným onemocněním v inkluzivním prostředí školy - na základě diagnostiky je schopen doporučit potřebnou míru podpůrných opatření.
Osnova
  • 1. Hrubá motorika (diagnostika, náhradní formy lokomoce) 2. Jemná motorika (diagnostika) 3. Úchop (klasifikace, náhradní možnosti úchopů, intervence, kompenzace) 4. Grafomotorika (diagnostika vč. kresby) 5. Lateralita (diagnostika, testy, patologické praváctví – leváctví) 6. Komunikace (motorika mluvidel, symptomatické poruch řeči, AAK) 7. Intelektuální funkce (stupně mentálního postižení, disproporce verbální a neverbální složky intelektu) 8. Kognitivní funkce (myšlenkové operace) 9. Smyslové vnímání (hmat, sluchové a zrakové vnímání, senzomotorika, poruchy dílčích funkcí, poruchy učení) 10. Paměť (krátkodobá, dlouhodobá – mechanická x selektivní) 11. Emocionalita (specifika, rozsah emocí) 12. Adaptabilita a sociabilita (specifika, spolupráce a kontakty s vrstevníky) 13. Pracovní dovednosti (tempo, střídání činností, motivace, potřeba struktury) 14. Sebeobsluha (hygiena, oblékání, stravování, pomůcky) 15. Sociokulturní schéma (výchovný styl, edukační prostředí) 16. Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením 17. Specifika v procesu učení u žáků s centrálním postižením. 18. Oblasti diagnostiky k profesionální orientaci.
Literatura
    povinná literatura
  • Čadová, E. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: PdF UP.
    doporučená literatura
  • Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2014) Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno, Elportál, Brno: Masarykova univerzita.
  • Opatřilová, D. (2014) Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Elportál.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. dotisk 2., přepr. a rozš. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
Výukové metody
Seminář, výukové prezentace, video ukázky, příklady dobré praxe.
Metody hodnocení
Ústní zkouška- obhajoba případové studie, student vypracuje případovou studii žáka s tělesným postižením se zaměřením na funkční dopad tělesného postižení ve výuce (dle diagnostických domén).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPpK51