SV4BP_ANDS Seminář z andragogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Út 10:15–11:50 učebna 33, Út 12:00–13:35 učebna 33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) je významným fenoménem současné doby, vzdělávání úzce souvisí se sociální prací i multikulturní výchovou neboť je důležitým mechanismem, který bývá velmi často významným řešením sociální situace různě znevýhodněných skupin, zahrnuje mimo jiné didaktickou teorii vyučování, zásady, metody a formy VVD, výuku dospělých jako komunikační proces, sebevýchovu, sebevzdělávání, volný čas dospělých, dospělý ve volném čase, netradiční didaktické systémy, rekvalifikace, motivační faktory k učení, distanční studium, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, fenomén stáří, sociální situaci seniorů
Osnova
  • Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých, trendy v andragogiceVýchova a vzdělávání dospělých (VVD) v kontextu současné společnosti, u nás i ve světě Didaktická teorie vyučování dospělých. Didaktické formy.Didaktické metody.Výuka dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého. Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých. Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase.Rekvalifikace, distanční studium, atd.Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, odchod do důchodu, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, Univerzity III. věku, Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích. Nabídka vzdělávacích programů určených dospělým (vězeňství, sociální práce, atd.)Vzdělávání dospělých v souvislosti se sociální prací, multikulturní výchovou a sociální pedagogikou
Literatura
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. : i. info
  • JŮVA, Vladimír. Mimoškolská výchova dospělých. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1986, 118 s. URL info
Metody hodnocení
Témata pro vystoupení v seminářích:Posuďte sociální mobilitu a změny v životních šancích současné společnosti a reakce na ně. Demokratizace společnosti příležitost k sociálnímu vzestupu jedince, dalšími opěrnými body mohou být: otázka zaměstnanosti, role vzdělávání a podnikání, vnímání změn v životních šancích. Vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů u nás a ve světě, stárnutí populace, atd. Povinnosti studentů:Studium literatury; seznámení s problematikou prostřednictvím odborné literatury Recenze vybrané publikace z oblasti andragogiky, článku, skript zaměřených na oblast vzdělávání dospělých, atd. v rozsahu dvou stran, recenze je nutné odevzdat v předstihu, podle dohodyPodmínky k zápočtu:Vytvořit projekt, který má ambice řešit vybrané téma z problematiky vzdělávání dospělých. Projekt musí mít náležitosti kladené na tento druh práce grantová agentura, předloha projektu, atd. Rozsah 5 stran, řádkování 1,5; velikost písma 12, na třech stranách podrobný popis projektu. Projekt bude odevzdán nejpozději 14 dní před závěrečným seminářem; studenti obhájí projekty v průběhu závěrečného semináře. Návrh témat vhodných ke zpracování v projektu:rekvalifikační kurz, vzdělávací program, volnočasovou aktivitu pro konkrétní věkovou skupinu, návrh do programu celoživotního vzdělávání, vzdělávání v podnicích a organizacích, vzdělávání seniorů (univerzity třetího věku), osvětová školení, korespondenční kurz, řešení lokální, regionální aj. problematiky, atd. Návrh témat vhodných ke zpracování v projektu rekvalifikační kurz, vzdělávací program, volnočasovou aktivitu pro konkrétní věkovou skupinu, návrh do programu celoživotního vzdělávání, vzdělávání v podnicích a organizacích, vzdělávání seniorů (univerzity třetího věku), osvětová školení, korespondenční kurz, řešení lokální, regionální aj. problematiky, atd.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.