SV4BP_MPPA Methodology - Planning Natural Science Activities

Faculty of Education
Spring 2005
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D.
Department of Physics – Faculty of Education
Contact Person: RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
Studenti na záladě předávaných zkušeností a informací studují konkrétní přírodovědná témata, která si v úvodních hodinách zvolili a postupně rozpracovávají do podrobností / obsahových, tématických, organizačních i technických/ vlastní projektovou aktivitu. Projekt každý student na konci semestru veřejně obhajuje.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti získají způsobilost plánovat a vést aktivní přírodovědné činnosti dětí a mládeže, jsou schopni vypracovat projekt přispívající k formování pozitivních postojů mládeže k okolnímu světu.Jsou probírána obecná pedagická témata dotýkající se přírodovědných věd, posluchači jsou seznámeni s typovými úlohami, vzorovými projekty a na závěr navrhují vlastní projekt podle předložené metodiky.
Syllabus (in Czech)
  • 1.Význam přírodovědných aktivit pro rozvoj osobnosti 2.Ukázkové aktivity, náměty pro studentské projekty 3. Teoretická východiska, aktuálnost. Formální zajištění a vypracování dokumentace projektu Příprava aktivity, přírodovědné pracoviště 4. Vyzkoušené přístupy, praxe, ankety, výzkumy. 5. Metody pro aktivní přírodovědné zkoumání. Pozorování, odhady, "správné" odpovědi, kritické myšlení. 6. Soutěže, kvízy 7. Příprava aktivizačního projektu. Stanovení cíle. 8. Projekt jako specifický typ skupinového úkolu. 9. Kooperativní dovednosti 10. Formy uspořádání práce 11. Řízení projektu. Vybrané problémy při řízení 12. Utváření skupin. Role ve skupině. 13. Hodnocení činnosti. Metody a techniky hodnocení. 14. Prezentace, media. 15. Spolupráce s komunitou, motivace, odpovědnost, edukativní přínos Odborná literatura a elektronické dokumenty http://www.uiv.cz/http://www.ceskaskola.cz/http://ceses.cuni.cz/downloads/publikace/hdr2003_cz.pdf Návrh základních okruhů ke zkoušce, požadavky na ukončení předmětu Veřejná obhajoba vlastního projektu. Aktivní spoluúčast na hodnoceních prezentací ostatních.
Literature
  • SILBERMAN, Mel and Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • http://www.uiv.cz/http://www.ceskaskola.cz/http://ceses.cuni.cz/downloads/publikace/hdr2003_cz.pdf
  • DROZD, Zdeněk and Jitka BROCKMEYEROVÁ. Pokusy z volné ruky. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 148 s. ISBN 80-7196-268-6. info
  • KOLÁŘOVÁ, Růžena. Co by měl žák základní školy umět z fyzika, chemie a přírodopisu :návrh evaluačních kritérií přírodovědného vzdělávání na základní škole. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 87 s. ISBN 80-7196-110-8. info
  • HOLT, John. Jak se děti učí. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1995, 173 s. ISBN 80-901662-7-X. info
  • HOLT, John Caldwell. Proč děti neprospívají. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 156 s. ISBN 80-901662-4-5. info
Bookmarks
https://is.muni.cz/ln/tag/PedF:SV4BP_MPPA!
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: + bloková výuka.
Teacher's information
http://ceses.cuni.cz/downloads/publikace/hdr2003_cz.pdf
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2005/SV4BP_MPPA