SV4BP_MPPA Planning of the natural science activities

Faculty of Education
Spring 2010
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (lecturer)
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D.
Department of Physics – Faculty of Education
Contact Person: RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D.
Timetable of Seminar Groups
SV4BP_MPPA/01: Tue 7:00–8:40 učebna 3, I. Medková
SV4BP_MPPA/02: Thu 16:10–17:50 laboratoř 85, I. Medková
Prerequisites (in Czech)
Studenti na základě předávaných zkušeností a informací studují konkrétní přírodovědná témata, která si v úvodních hodinách zvolili a postupně rozpracovávají do podrobností / obsahových, tématických, organizačních i technických/ vlastní projektovou aktivitu. Projekt každý student na konci semestru veřejně obhajuje.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students will acquire the planning ability, an imaginative leadership for science activities. They can develop the project, contributing to shaping positive attitudes of youth to outside world.
General educational issues affecting science are discussed in this course. The students elaborate the model projects, exhibitions and science workshops.
Syllabus
  • 1.Science activities matter to personality development
  • 2.Exhibit activities, suggestions for individual or group projects
  • 3.Theoretics basis. Formal documentation, preparation working
  • 4.Tried and tested approaches.Resource analysis
  • 5.Methodology for active scientific research. Observations, forecasts, "right" answers, critical thinking.
  • 6.Quizzes, active competitions
  • 7.Setting a target.
  • 8.Specific type of group task.
  • 9.Cooperative skills
  • 10.Arrangement work
  • 11.Project management. Selected Topics
  • 12.Rolls in the group.
  • 13.Evaluation.
  • 14.Presentation and communication with the media.
  • 15.Community, motivation, accountability, educational benefits
  • 16.Professional literature and electronic documents
Literature
  • SILBERMAN, Mel and Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál. 311 s. ISBN 80-7178-124-X. 1997. info
  • http://www.uiv.cz/http://www.ceskaskola.cz/http://ceses.cuni.cz/downloads/publikace/hdr2003_cz.pdf
  • SMUTNÝ, Petr and Ivan HÁLEK. Základy řízení projektů (Basic Concepts of Project Management). Brno: Masarykova univerzita. 87 pp. Svět environmmentálních souvislostí. ISBN 978-80-210-4586-6. 2008. info
  • MAREK, Daniel and Tomáš KANTOR. Příprava a řízení projektů strukturálních fondů Evropské unie. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal. 210 s. ISBN 9788087029138. 2007. info
  • DROZD, Zdeněk and Jitka BROCKMEYEROVÁ. Pokusy z volné ruky. 1. vyd. Praha: Prometheus. 148 s. ISBN 80-7196-268-6. 2003. info
  • KOLÁŘOVÁ, Růžena. Co by měl žák základní školy umět z fyzika, chemie a přírodopisu :návrh evaluačních kritérií přírodovědného vzdělávání na základní škole. 1. vyd. Praha: Prometheus. 87 s. ISBN 80-7196-110-8. 1998. info
  • POL, Milan. Zásady rozvoje a řízení projektů. (Principles of project development and project management). In Sborník studijních textů pro kvalifikační školení ředitelů škol okresu Hodonín. 1st ed. Brno: Educa. p. 11-15. 1997. info
  • HOLT, John. Jak se děti učí. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom. 173 s. ISBN 80-901662-7-X. 1995. info
  • HOLT, John Caldwell. Proč děti neprospívají. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom. 156 s. ISBN 80-901662-4-5. 1994. info
Bookmarks
https://is.muni.cz/ln/tag/PedF:SV4BP_MPPA!
Teaching methods
Seminar.
Assessment methods
Seminars. Homeworks. Class discussion. Written test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: + bloková výuka.
Teacher's information
http://ceses.cuni.cz/downloads/publikace/hdr2003_cz.pdf
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2010/SV4BP_MPPA